Syftet var att presentera ny svensk musik till en ny publik och öka de svenska artisternas möjligheter i Frankrike. För att skapa kontaktnät mellan svenska musiker och franska skivbolag, journalister och musikklubbar hade branschfolk bjudits in till både festivalen samt invigningen på Svenska institutet.
Inträdet till konserterna var förhållandevis lågt satt för att konserterna skulle vara så tillgängliga som möjligt. Målsättningen var att locka 200 personer till Svenska institutet och 1000 personer till Point Ephémère, samt att 15 av Svenska Institutets publik och minst fem procent av Points Ephémères publik skulle vara branschfolk. De målsättningarna gick arrangörerna i land med.
– Det här var första gången som jag hade förmånen att jobba med vårt svenska team i Paris, berättar Anders Hjelmtorp, vd ExMS. Både min företrädare Christer Lundblad och Alf Olofsson, som båda gjort mycket där tidigare, har pushat för att vi måste fortsätta. Nu förstår jag varför!
– Den franska media och musikbransch som kom var outstanding. Och de svenska DIY-artisterna fick efter sina konserter arbeta lika hårt med media och bransch som på scenen.
Tisdag kväll inleddes festivalen på Svenska institutet med Ane Brun och den i Stockholm boende, men i Norge grammisbelönade, Rebekka Karifjord. Onsdag kväll uppträdde Jenny Wilson, Jennie Abrahamson och Rosie Staf på Point Ephémère.
Torsdag kväll gav Titiyo en intim akustisk konsert i 1500-talspalatset Hôtel de Marle och dagen efter uppträdde hon tillsammans med hela sitt band på Point Ephémère i sällskap med Nina Kinert och Monty Loco.
– Hela festivalen var välbesökt med en stor mängd media och fransk musikbransch, rapporterar Hjelmtorp.
Projektet ÅÄÖ musiques actuelles suedoises marknadsfördes i Paris med såväl affischer, flyers, programblad, nyhetsbrev och pressmeddelanden som på hemsidor och genom riktade inbjudningar till prioriterade kontakter. Urvalet av medverkande artister och grupper har gjorts av ExMS och de aktuella musikscenerna.
Förhoppningen är att musikfestivalen bli en återkommande händelse i Paris kulturliv, som på lång sikt förstärker bilden av svensk musik. Samtidigt är projektet en del av ett större initiativ som vill närma Frankrike och Sverige inom musikbranschen med hopp om fortsatt samarbete de två länderna emellan.
Årets projekt genomfördes i samarbete mellan Franska ambassaden i Sverige, Export Music Sweden (ExMS), Kulturrådet, Sekretariatet för kommunikation EU 2009 (KOM-09) samt Point Ephémère och Svenska institutet i Paris.
Claes Olson