Tvisten har sin upprinnelse i att Stadsteatern i mars informerades om att teatern vid De tre musketörerna inte kan använda sig den s.k. STIM-licensen. Universal meddelade då Stadsteatern att vid en musikal som De tre musketörerna – som till mer än hälften utgörs av totalt 50 stycken 1980-talslåtar – måste tillstånd finnas från låtskrivarna. Det hör till historien att STIM instämt i denna tolkning.
Vid presskonferensen hävdade Stadsteaterns VD Benny Fredriksson att Universal – och de övriga förlag som har material i föreställningen – inte varit villiga att förhandla i ärendet. Något som motsades av att Fredriksson under samma presskonferens berättade att teatern i juni ingick ett förlikningsavtal med Universal gällande vårsäsongens föreställningar.
Martin Ingeström, VD på Universal, sa på fredagen till TT-Spektra:
– Stockholms Stadsteater har klantat till sig och försöker nu få opinionen på sin sida för att rädda situationen.
Även andra har känt sig kallade att gå in i debatten. I en debattartikel i Aftonbladet tycker Gerhard Hoberstorfer, skådespelare vid Stadsteatern, att "Skivbolagen (sic) borde betala Stadsteatern – inte tvärtom. "På presskonferensen närvarade borgarrådet Madeleine Sjöstedt och talade om "maktfullkomliga musikbolag som bara vill visa makt. Jag skäms inför världen."
Om det säger Martin Ingeström:
– Det är otroligt naivt och dumt sagt att vi skulle gå ut och försöka statuera exempel. Självklart är det inte så. Vi är ett kommersiellt bolag och vill såklart att vår musik ska spelas så mycket som möjligt. Det är en tråkig situation eftersom det är en jättebra föreställning.
Även Warner/Chappell Music har låtar med i föreställningen. Till Dagens Nyheter säger förlagets VD Lars Karlsson att även de har förhandlat med Stadsteatern. Karlsson fortsätter:
– Warner/Chappell har aldrig haft några problem med andra teatrar. Stadsteatern är den enda som agerar utan licens.
Stadsteatern fortsatte även i helgen att framföra De tre musketörerna.
Fotnot: STIM-licensen innebär i fallet De tre musketörerna att låtskrivarna/förlagen får 612 kronor per föreställning.
Lars Nylin