Tom Malmquist Smoke & Dial (Art By Accident) [Amigo / BAM]
Tom Malmquist är så pass musikalisk kompetent och djupt rotad i sin americana att det kan vara svårt att förstå att det här faktiskt är en helsvensk produktion signerad en svensk poet – med ishockeybakgrund – och dessutom producerad av han själv tillsammans med Andy Gustafsson.
Tom Malmquist släpper nu sitt andra album och i samband med det är han även aktuell med sin andra diktsamling Fadersmjölken. Men trots den uppenbara förmågan att utrycka sig i ord, så är de musikaliska kvaliteterna minst lika iögonfallande.
Låtarna handlar om… känslor. Och Tom Malmquist drar sig inte för att ta med sig lyssnaren på djupet, längst in där det känns som allra mest. Det är väldigt, väldigt långt ifrån de mest vanliga klichébilderna av ”hockeykillar”. Och för all del: nästan lika långt ifrån klichébilden av ”en poet”! CO
Absolute Music 61 [EVA / Sony Music / X5]
EVA Records hitsamlingar fortsätter att vara den konstanta dominanten på den svenska skivmarknaden – snart 25 år efter premiären med bolagets första volym toppar man fortfarande såväl samlingslistor som GLF:s totala försäljningslistor. Sommaren överlägset mest sålda album i Sverige är Absolute Summer Hits 2009. Nu släpps den 61:a (!) volymen i serien Absolute Music och förhandsoddsen pekar tydligt på att det här kan bli höstens svenska storsäljare.
Lady Gaga – vars enorma popularitet både bekräftades och ökade i samband med det Sverige-besök som i somras drog snudd på rekordpublik till Gröna Lund (Bob Marley håller fortfarande publikrekordet, men… !) – inleder de totalt 44 spåren (2CD) med LoveGame. Därefter följer hits med internationella stjärnor som Pink, Katy Perry, Britney Spears samt en rad svenska artister (Ola, Hassle, EMD, Måns Zelmerlöv, Tomas Ledin etc) och naturligtvis även Alexander Ryback. Med sedvanligt massiva tv- och radiokampanjer lär detta förmodligen även bli en av hela årets mest sålda album. CO
David Sylvian Manafon [Samadhi Sound / Playground]
Trots att den stilmässigt sällan mindre än fulländade f.d. Japan-sångaren David Sylvian i sitt ständigt pågående sökande efter obefläckad skönhet under hela sin solokarriär flera gånger tidigare har närmat sig tystnaden, så måste Manafon tveklöst rankas till hans mest lågmälda produktioner. Och detta på ett album där han redan i inledningsspåren improviserar fram sin musik i sällskap med musik som vanligtvis förknippas med free jazz-scenen – som t.ex den brittiske saxofonisten Evan Parker.
Efter sitt sex år långa uppehåll känns Sylvian på det nya albumet mer inspirerad än på länge, såväl som sångare, artist och som kompositör och textförfattare. De nya kompositionerna är konstverk som lockar till upprepade lyssningar. Själv kallar Sylvian sin nya musikaliska inriktning för ”modern kammarmusik”. I september får Sverige eventuellt besök av den ända sedan debuten för snart 30 år sedan fortfarande lika fascinerande mästaren. CO