Festivalen var i full gång och Joel hade tagit på sig stövlarna, regnet var förutsagt:
– Det är lika bra att förbereda sig, sa han med ett leende.
25 000 biljetter och utsålt, hur känns det så här på lördag eftermiddag?
– Man kan inte vara annat än jävligt glad! Det är jättekul och det känns som att vi levererar en riktigt bra festival. Vi har varit samma kärntrupp som drivit festivalen de här tre åren så vi börjar bli riktigt sammansvetsade nu. Det är ju lite annorlunda för oss, till skillnad mot många andra festivalorganisationer som bara arrangerar en festival om året har vi ju en daglig verksamhet i Luger så det här blir mer ett arrangemang bland de andra för oss.
Vad har varit din personliga höjdpunkt så här långt på festivalen? Hinner du se några konserter överhuvudtaget?
– Wilco var grymt! Fever Rays show var också riktigt, riktigt bra. Det första året var jag inte ute på området en enda gång tror jag, men nu har vi en riktigt bra struktur i festivalorganisationen så nu är det lättare för alla och det finns lite mer tid. Men jag ser bara nån eller ett par låtar på varje konsert och försöker springa emellan så mycket som möjligt.
I år finns det rekordmånga festivaler och flera av de stora har slagit publikrekord. Tror du det är början på en trend eller är det bara ett väldigt gynnsamt år?
– Jag tror det är ett bra år. Det har varit många stora artister ute på turné just i år också som gör att det är lite speciellt. Det här året är samtidigt lite av ett stålbad för många festivaler i Sverige, och jag tror att en del kommer att försvinna. Samtidigt som det ju är jättekul att det just i år finns så mycket utbud för festivalbesökarna.
Internet blir allt viktigare för alla former av musikverksamheter. Vad har nätet för betydelse för er?
– Nästan all vår kommunikation till besökarna går ut genom hemsidan, det är där folk hämtar informationen. Vi har otroligt mycket besök innan och runt omkring festivalen, i genomsnitt har vi haft 50 000 unika besökare varje dag i år! En viktig funktion vi också har är att man kan lyssna på banden och kolla på videoklipp, vi märker att det finns ett jättestort intresse för det.
Vad har du själv för bakgrund i musikbranschen?
– Jag började hos Luger med Where The Action Is 2006 med bland andra The Hives och The Hellacopters. Innan det jobbade jag med PR på Skiva Promotion och som marknadsansvarig på klubbguiden Djungeltrumman. Vid sidan om mitt arbete är jag också en del av musiktidningen Denimzine som funnits i många år. Sen blir det en och annan klubb och annat löst musikspektakel.
Vad tror du att en tjänst som Spotify har haft för betydelse för era festivalbesökare och vad säger du om den senaste tidens diskussioner kring utbetalningarna till artister?
– Spotify är en skitbra tjänst! Jag tror den är jätteviktig för musiklyssnarna, precis som tjänsten Telia Music Player som vi ju har som samarbetspartner på Way Out West. Jag har ingen koll på hur ersättningarna ser ut, men i slutändan är det ju jätteviktigt att artisterna får betalt för användningen av musiken.
Hur ser ni på framtiden för Way Out West. Har ni några planer på att försöka utöka besökarantalet?
– Första året hade vi ca 18 500 besökare, förra året hade vi 23 500 och i år har vi utsålt med 25 000 besökare. Istället för att utöka storleken vill vi först och främst satsa på kvaliteten på den här storleksnivån och fixa så att festivalen blir bättre på plats som det är nu. Så får vi se sen om vi ska försöka utöka och göra festivalen större. Vi vill inte bara växa på grund av suget som finns, utan kanske främst utifrån vad vi själva vill göra.
Daniel Johansson