En studie från upphovsrättsällskapet PRS visar att de totala intäkterna för den brittiska musikindustrin ökade med 4,7% under år 2008. PRS beräknar de totala musikintäkterna för live, inspelad musik, rättigheter, reklam etc till 3,6 miljarder pund under året. Bakom studien står bl.a. Will Page, som räknat samman alla de olika musikområden där konsumenter lägger pengar. Rapporten finns att ladda ner på www.prsformusic.com.
Crankitup.se är en ny svensk "rockcommunity" som håller på att byggas upp. Sajten innehåller nyheter och möjligheter för registrerade användare att kommentera nyheter, delta i tävlingar, ta del av intervjuer och reportage.
Engelska tjänsten 7Digital och Warner Music Group har skrivit ett paneuropeiskt licensavtal för digital distribution. Onlinebutikerna, som finns i Frankrike, Belgien, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Italien, Portugal och ytterligare ett antal länder kommer fr.o.m. denna vecka att innehålla Warners musik.
Nyligen avslutades rättegången i det s.k. Tenenbaum-fallet, där Joel Tenenbaum stod åklagad för att ha begått intrång i upphovsrätten genom att illegalt sprida ett antal musikverk. Efter att Tenenbaum erkänt att han gjort brottet, dömdes han i förra veckan till att betala motsvarande 5 miljoner kronor i skadestånd, eller 22 500 dollar per musikverk.
Samsung har släppt en ny musikmobil vid namn Beat DJ. Man kan lägga till effekter och mixa låtar som man sedan kan spela in och använda som ringsignaler. Mobilen har också extra kraftfulla stereohögtalare. Priset ligger på ca 3 500 kronor.
Orange har lanserat en ny musiktjänst som heter Monkey. Tjänsten går att nå både från mobil och dator och det nya med tjänsten är att det också går att lyssna på strömmad musik i mobilen över telenätet istället för över datanätet. Tjänsten är inriktad mot ungdomar och Universal har bl.a. licensierat delar av sin katalog.
The Orchard har inlett ett samarbete med Digonex Technologies om att använda deras plattform för dynamisk prissättning av digitala musikfiler. Tanken bakom tekniken är att priset ska anpassa sig automatiskt till den enskilde användarens köpbeteende och musikintresse.
Daniel Johansson