Men det är inte bara de fyra irländarna som tjänar pengar. Även Göteborg som stad drar in stora pengar på att Ullevi fylls två dagar i rad med 110 000 mestadels tillresande åskådare. Siffror som sedan kommer att upprepas när Madonna en vecka senare anländer till västkustmetropolen.
Enligt beräkningar från det kommunala eventbolaget Göteborg & co kommer stans sammanlagda intäkter för spelningarna att nå rekordsummor. De tidigare rekorden uppskattas till ca 75 miljoner kronor. Nu räknar man enligt Aftonbladet med det dubbla. Enligt Dagens Nyheter kan intäkterna bli så stora som 250 miljoner.
– Det är inte orimligt att den turistekonomiska effekten landar runt 250 miljoner kronor, beräknat på att varje turist lägger ungefär 1 500 kronor per dag på att äta, bo och handla i staden. Medelåldern brukar vara lite högre på U2-konserterna och därmed har besökarna också mer att spendera, säger kulturekonomen Tobias Nielsén på analysföretaget QNB till DN.
– Det är fantastiskt. Förra sommaren tyckte vi det var jättemycket, men i år slår vi alla rekord. Det är bara att vara glad så länge publiken finns här, säger Lena Larsson på Göteborg & Co till Aftonbladet.
Men det är inte bara intäkterna som är stora, även produktionen – utförd av 300 scenarbetare – tillhör det absolut största som förekommit i Sverige.
– Scenen är verkligen stor, men det måste den vara. Det handlar om att skapa intimitet. Ni vet hur det brukar vara på stora konserter, med den stora pelaren med högtalare på ena sidan av scenen och en likadan stapel på den andra sidan. Det gör att energin dör, men med den här scenen fortplantas energin runt, sade Bono till spanska medier inför premiären.
Lars Nylin
Göteborgs intäktstopp:
1. U2 – cirka 150 miljoner kronor.
2. AC/DC – cirka 75 miljoner kronor.
3. Bruce Springsteen – cirka 75 miljoner kronor.
4. Robbie Williams – cirka 75 miljoner kronor.
5. Tina Turner – cirka 60 miljoner kronor.
Källa: Göteborg & Co