De preliminära siffrorna säger 23 – 24 000 sålda biljetter. Gunnar Lagerman, promotor och producent av festivalen, kommentarer: – Vi är jättenöjda med årets festival och framför allt med programmet. Reaktionerna har varit mycket positiva från besökarna och ingen har direkt klagat trots att jazzpubliken ibland kan vara lite "kinkig".
Just programmet och vilka artister som framträder på festivalen är ett hett diskussionsämne i jazzföreningarna runt om i landet, berättar Vendela Lamm på Svenska Jazzriksförbundet när jag ringer upp henne efter festivalen: – Vi får många mail kring festivalen, och det finns en väldig hatkärlek kring den. Många av Sveriges föreningar är mycket nischade, och det är klart, om man är en förening inriktad mot tradjazz ser man kanske inte Stockholm Jazz Festival som det bästa som har hänt landet. Men det är alltid ett hett diskussionsämne, vi ser det t.ex. på våra möten i styrelsen som ju består av representanter från hela jazz-Sverige.
Gunnar Lagerman, som tidigare jobbade med Hultsfredsfestivalen under många år, har varit ansvarig för bokningarna till årets festival. MI träffar en lugn och avslappnad Lagerman på pressområdet under lördag eftermiddag. Efter lite strul med mobilnummer hit och dit har vi lyckats få tag på varandra, Gunnar berättar att han under festivalen har sin gamla specialdesignade mobil för hantverkare som är extremt tålig: – Den håller utan problem för att släppa från två våningar, säger han med ett leende.
Hur känns det att vara tillbaka i musikbranschen efter några år med annan sysselsättning?
Det känns jättebra, det är väl egentligen först nu som jag har blivit riktigt sugen igen. Det är kul att få pussla ihop ett program.
Vad har varit extra lyckat med årets festival?
Auditoriet har varit en fullständig succé. Det har nästan konstant varit för mycket folk där och det har varit en perfekt scen för många mer lågmälda och subtila konserter. Kira Kira var t.ex. otroligt bra.
Vad tycker du själv har varit festivalens absoluta höjdpunkt konsertmässigt?
Jon Hassel & Maarifa Street. Folk såg nästan höga ut när de kom ut från konserten, som om de just hade varit på en annan planet. Det var kristallklart ljud och en fantastisk närvaro, men skulle kunnat höra en knappnål falla stundtals. De hade ju riggat scenen mer eller mindre som en inspelningsstudio eftersom konserten spelades in.
Hur viktig är egentligen Stockholm Jazz Festival för de internationella artisterna?
Det är klart, egentligen är det väl kanske inte en prioriterad festival om man jämför med de andra stora festivalerna runt om i Europa. När artisterna väl är här säger de ju att det är kul att vara på plats, men för många av de stora artisterna är detta en ganska liten spelning.
Hur ser jazzscenen i Sverige ut för tillfället?
Det finns ju ett större utbud av spelställen än på länge, framför allt här i Stockholm där det finns 10-12 krogar som arrangerar konserter regelbundet. Många arrangerar också gratiskonserter vilket kan göra det lite besvärligt för de arrangörer som vill ta betalt.
Många festivaler har haft rekordsiffor i år, Peace & Love, Sweden Rock, Metaltown, Arvikafestivalen, Kirunafestivalen etc, och det har också tillkommit en rätt stor mängd nya festivaler. Tror du att det här är början på en trend, där svenskar helt enkelt går mer på festival, eller är det bara ett rekordår just i år?
En del festivaler kommer ju att få ta stryk på grund av den här utvecklingen, det är helt klart. Ganska många festivaler är ju oerhört beroende av vädret, framför allt stadsfestivaler som t.ex. Where The Action Is och jazzfestivalen. Det är svårt att säga huruvida det här är början på en trend eller bara ett år när en del festivaler går väldigt bra, men det råder ingen tvekan om att det samtidigt kommer att bli tufft för en del festivaler i den hårda konkurrensen.
Daniel Johansson