– Trött men lycklig kan jag konstatera att jag är så nöjd med utfallet på Trigger, säger Åsa Kers, projektledare.
– Det praktiska fungerade bra och det var mer än lyckat att samköra med Peace & Love.
– Vi har fått många spontana kommentarer som varit positiva och en önskan att vi ska göra ett Trigger även nästa år. Så kommer det också att bli, bekräftar Åsa Kers.
– Förhoppningen och ambitionen är att detta ska vara årligen återkommande så att vi år från år kan skriva in detta event i almanackan.
Efter semesterperioden kommer nu Trigger-arrangörerna att utvärdera årets konferens och sedan samla en ny arbets- och referensgrupp.
– Det blev ett bra första år men som vi naturligtvis ska utveckla och förbättra. Alla är vi barn i början som man brukar säga.
Åsa Kers konstaterar att paneldebatterna blev mycket uppskattade.
– Av de kommentarer som jag fått så tyckte åhörarna att det andades en positivitet i diskussionerna. Intrycket var också att man tyckte att det var rätt folk i panelerna. De entreprenörer som har tagit sig förbi historiken och som ser stora möjligheter i framtiden. Och som tror på svensk musik.
Patrik Larsson på Headlock Management och Lights Out Music Group var på flera sätt involverad i förarbete med Trigger och medverkade även i ett par paneler.
– Jag tycker så klart att det är otroligt viktigt att industrins alla aktörer, vilka de än är, liksom självklart alla artister, låtskrivare och producenter – kreatörerna – samlas kring denna sortens konferenser. Det är rent ut sagt sorgligt att vi inte lyckats hålla ett Musexpo, MIDEM eller by:Larm-liknande initiativ vid liv i vårt land, som är så starkt rent musikaliskt och som ständigt skapar nya stjärnor över många olika musikstilar…
– Jag hade några otroligt bra dagar under Trigger i Borlänge och fick, förutom att jag träffade både en massa nya och gamla bekantskaper, även chansen att ta del av en hel del intressanta åsikter och tankar och inspirerade förhoppningsvis en hel del människor själv från scenen.
– Kul också att Sat Bisla (initiativtagare till Musexpo-konferenserna och drivande kraft i A&R Worldwide/reds.anm) tog sig tid att ta sig ända från Los Angeles till Borlänge för att medverka, tala och mingla med den svenska branschen. Om han kan ta sig över från Los Angeles så är det skrämmande att inte fler kunde ta sig dit två timmar från Stockholm eller andra delar av landet…
Patrik Larsson menar att årets första upplaga av Trigger hade ett antal barnsjukdomar och att mycket hade kunna gjorts annorlunda.
– Men någonstans måste man börja och nu är det viktigare än någonsin att samla in feedback, bra som dålig, analysera och helt enkelt bara förbättra inför 2010, menar han.
– Musikindustrin befinner sig i ett otroligt intressant skede just nu och vi kommer att se affärsmodeller komma och gå. Men hur vi än tänker och tycker så måste vi ta hand om det allra viktigaste vi har inför framtiden: talangen och kreativiteten…
Avslutningsvis vill arrangörerna rikta ett varmt tack till alla medverkande paneldebattörer och moderatorer, samt vidarebefordra en varm och tacksam tanke till alla som varit engagerade och målmedvetna och på olika sätt bidragit till att Trigger blivit verklighet.
Nu är siktet inställt på Trigger Creative Conference 2010.
Claes Olson