Danny Stein, CEO på eMusic, säger: "Vi är exalterade över att kunna erbjuda Sonys stora katalog till eMusic´s kunder. eMusic handlar först och främst om att skapa en kundupplevelse med hög kvalitet. Nu är vi ivriga att börja använda vår modell för de här otroliga inspelningarna på samma sätt som vi har gjort för independentlabels de senaste tio åren."
eMusic:s affärsmodell bygger på att man betalar en bestämd summa pengar i månaden för att få ladda ned en viss mängd musik. För 24 nedladdningar betalar man t.ex. motsvarande ca 100 kronor.
Läs pressmeddelande: http://www.marketwire.com/press-release/Emusic-997196.html
Den mycket populära musikapplikationen Shazam har ingått avtal med Nokia, ett avtal som innebär att Shazam kommer att finnas tillgängligt för nedladdning från OVI Store för de som äger en Nokia-mobil. Sedan tidigare finns Shazam att ladda ned för alla iPhone-ägare i App Store liksom för BlackBerry och mobiler som använder operativsystemet Android.
Shazam fungerar på liknande sätt som Sony Ericsson TrackID, d.v.s. man håller mobilen mot ljudkällan och får efter några sekunder automatiskt veta vilken artist och låt det är man lyssnar på.
Andres Fisher, CEO för Shazam, kommenterar i ett pressmeddelande: "Having already established the vast popularity of our application amongst music lovers worldwide, Shazam is excited to be able to offer the magic of music discovery to customers of the most established handset manufacturer in the world."
Läs pressmeddelande: http://www.smartbrief.com/news/ctia/industryBW-detail.jsp?id=CDDF975E-4354-498F-8E32-1408835D8A89
Eminem och Jay-Z kommer att medverka i en kommande specialversion av DJ Hero, det nya spelet från Activision där spelaren mixar och scratchar med en spelkontroll som fungerar som DJ-skivspelare. Specialversionen kommer att innehålla en utvecklad version av spelkontrollen såväl som ett metallcase och två exklusiva CD-skivor från Eminem och Jay-Z.
Det sydkoreanska företaget MobiBlu har tagit fram en mp3-spelare som ser ut som en kanin. Förebilden är den holländska barnboksfiguren Miffy. Till kaninen följer också med en dockningsstation med inbyggd högtalare.
Senseofsound.se lanserade nyligen första delen i det projekt man kallar Sound Alive online. Målet med projektet är att experimentera med film och musikvideo på ett nytt sätt. Tanken är att väva samman en långfilm med musikvideos från ett antal artister.
AtistRise.com är en ny community för livebranschen i USA. Målet är att sajten ska bli en central nod för allt som har med konserter, turnéer, utrustning, artister, transporter, bokningar o.s.v. att göra.
Singeln Magical Machines från bandet Swedish for Beginners ingår i en tävling arrangerad av Songbox. Medverkande i tävlingen gör egna mixar av singeln och det vinnande bidraget kommer att publiceras på Spotify, iTunes Store och Klicktrack.
SMOK, Sveriges Musik- och Kulturskoleråd har skapat en ny hemsida som ska underlätta för landets musik- och kulturskolor att kommunicera med varandra. Adressen är www.smok.se.
Den asiatiska musikbranschkonferensen Music Matters gick av stapeln under förra veckan i Hong Kong. Fokus för konferensen var i hög grad lagt på nya tekniker och Japster Donat, ansvarig för den årliga konferensen, sade: "The world is looking at Asia to drive future growth through technological innovation and creative business modeling. We try to come at it from the angle of success."
Amerikanska mSpot har haft en 150-procentig ökning av antalet prenumeranter sedan förra året. Man har nu passerat 6 miljoner betalande kunder. mSpot levererar mobil radio för amerikanska operatörer som t.ex. AT&T, Verizon, Sprint Nextel och US Cellular.
Det blev bandet Adept från Vagnhärad som vann MySpace och AEG Lives tävling om en spelning på Sonisphere i Hultsfred i juli. Robert Ljung, sångare i bandet, säger inte helt oväntat: "Vi alla är sjukt glada och taggade inför den här spelningen!"
Sony Music blev det andra majorbolaget att skriva avtal med Vevo, den nya musikvideotjänsten från YouTube som förväntas lanseras senare i år. Sedan tidigare finns Universal Music Group med.
We7 avslöjade i fredags att man har byggt en iPhone-applikation som man hoppas börja kunna sälja snart. Man har även byggt en version för Android och utvärderar om man också ska bygga en för Blackberry.
Försäljningen av digitala album i USA sjönk med 13,1% under maj månad jämfört med föregående år. Även fysiska album gick ned, med 17,8% jämfört med samma månad 2008, rapporterar Billboard.
Seatwave har fått motsvarande 130 miljoner kronor i riskkapital från ett flertal investerare. Seatwave är en onlinetjänst för biljettförsäljning i andra hand.
Walmart kommer i höst att stänga ned sina DRM-servrar och ta bort DRM-skydden på downloads som säljs via onlineshopen. Kunder uppmanas nu att säkerhetskopiera sina filer till CD-skivor eftersom de efter den 9 oktober inte kommer att kunna spela upp köpta DRM-skyddade filer.
Daniel Johansson