Ett vackrare och mer blågult vykort än Solnedgång vid Fagertärn är det svårt att föreställa sig. På ett självklart sätt lyckas Berger i sin text väva samman näckens rosor, älgar och den röda solnedgången med ord som ”konferensrestaurangen”, ”rastplatsparkeringen” och ”upplysningstavlan”. Den mästerliga kompositionen finns tidigare utgiven på Blå Tågets Moderna Material (från 1999), men Esbjörn Hazelius fioler lyfter den här till nya höjder.
Det är naturligtvis Tore Bergers egen sång och texter som står i centrum. Samtidigt går det inte att bortse från de handplockade medmusikernas betydelse för resultatet. Martin Hederos klaviaturer, Richard Krantz strängar, Johan Berthlings kontrabas och gästerna Jonas Kullhammar (tenorsax, Hammond B3-orgel och moog), Esbjörm Hazelius (fioler), Mikael Agustsson (dragspel) samt bl.a producenten Göran Petersons gitarrackompanjemang ger sångerna precis den stämningsfulla inramning de förtjänar.
Denne Göran Peterssons insats som producent kan inte nog lyftas fram och hyllas. Hans lyhörda anslag präglar kärleksfullt sätt hela produktionen. Från Berthlings värmande inledningstoner i titelspåret, via alla de vackert kolorerade ljudbilderna i albumets alla elva subtilt varierade låtar, fram till den sista sångens allra sista andetag: ”…och eldens skuggor löser tankar i värmen under snön och regnet”.
För inte allt för länge sedan gav Petersson göteborgsbarden Dan Berglund nytt liv på skiva – nu gör han samma insats för Tore Berger.
I pressreleasen från skivbolaget Brus & Knaster (som Göran Petersson driver tillsammans med formgivaren Johan Månsson) skriver Peterson själv: ”I någon mån verkar Blå Tåget och myterna om den svenska proggrörelsen stå i vägen för ett brett omfamnande av Tore Bergers viskonst, men när ekot från sjuttiotalet till slut ringer ut lär Tore Berger ta sin plats som en av de stora i den svenska litterära visan. För det är där han hör hemma, i rakt nedstigande led från Lucidor, Bellman, Andersson, Sjöberg och Ferlin”.
Sant, så sant.
Claes Olson
Artist: Tore Berger
Album: I huset långt på landet
Bolag: Brus & Knaster / Playground
Release: 6 maj
Länk:
Tore Berger
http://www.toreberger.se
Tore Berger är fullkomligt unik. Med klok eftertänksamhet och värme sjunger han sina personligt formulerade verser om människor, tider och platser. Winston Churchill, Rickard Sandler, amiral Spruance (”han avskydde publicitet, men ägna sig åt krig”) och Verner von Heidenstam. Mellanvik, Tiveden och… Sverige.
Ett vackrare och mer blågult vykort än Solnedgång vid Fagertärn är det svårt att föreställa sig. På ett självklart sätt lyckas Berger i sin text väva samman näckens rosor, älgar och den röda solnedgången med ord som ”konferensrestaurangen”, ”rastplatsparkeringen” och ”upplysningstavlan”. Den mästerliga kompositionen finns tidigare utgiven på Blå Tågets Moderna Material (från 1999), men Esbjörn Hazelius fioler lyfter den här till nya höjder.
Det är naturligtvis Tore Bergers egen sång och texter som står i centrum. Samtidigt går det inte att bortse från de handplockade medmusikernas betydelse för resultatet. Martin Hederos klaviaturer, Richard Krantz strängar, Johan Berthlings kontrabas och gästerna Jonas Kullhammar (tenorsax, Hammond B3-orgel och moog), Esbjörm Hazelius (fioler), Mikael Agustsson (dragspel) samt bl.a producenten Göran Petersons gitarrackompanjemang ger sångerna precis den stämningsfulla inramning de förtjänar.
Denne Göran Peterssons insats som producent kan inte nog lyftas fram och hyllas. Hans lyhörda anslag präglar kärleksfullt sätt hela produktionen. Från Berthlings värmande inledningstoner i titelspåret, via alla de vackert kolorerade ljudbilderna i albumets alla elva subtilt varierade låtar, fram till den sista sångens allra sista andetag: ”…och eldens skuggor löser tankar i värmen under snön och regnet”.
För inte allt för länge sedan gav Petersson göteborgsbarden Dan Berglund nytt liv på skiva – nu gör han samma insats för Tore Berger.
I pressreleasen från skivbolaget Brus & Knaster (som Göran Petersson driver tillsammans med formgivaren Johan Månsson) skriver Peterson själv: ”I någon mån verkar Blå Tåget och myterna om den svenska proggrörelsen stå i vägen för ett brett omfamnande av Tore Bergers viskonst, men när ekot från sjuttiotalet till slut ringer ut lär Tore Berger ta sin plats som en av de stora i den svenska litterära visan. För det är där han hör hemma, i rakt nedstigande led från Lucidor, Bellman, Andersson, Sjöberg och Ferlin”.
Sant, så sant.
Claes Olson
Artist: Tore Berger
Album: I huset långt på landet
Bolag: Brus & Knaster / Playground
Release: 6 maj
Länk:
Tore Berger
http://www.toreberger.se
Den här veckan har det strötts pressrosor i mängd över Tore Berger och dennes soloalster I huset långt på landet [Brus & Knaster / Playground] – vissångarens första egna studioalbum på åtta år. Många menar rentav att Berger – i likhet med sin likaledes nyligen skivaktuelle Blå Tåget-kollega Torkel Rasmusson – just i år har lyckats få till sin kanske allra bästa platta någonsin.
Foto: Göran Petersson