Den allstädes närvarande Musexpo-grundaren Sat Bisla hyllades vid flera tillfällen av deltagarna. En av supportrarna var Steve Schnurf, EA Games Worldwide Head of Music & Marketing, som när han mottog sin utmärkelse International Music Person Of The Year Award av amerikanska Recording Academys president Neil Portnow med ett leende riktade sig mot Bisla och sa:
– Sat, the real international music person of the year is you!
En av de svenskar som var mycket positiva till årets Musexpo var John Cloud, Head of International på tioårsjubilerande Playground Music Scandinavia, som dagen innan öppningspartyt arrangerade en egen tillställning på House Of Blues på Sunset Boulevard, bara ett par hundra meter från Musexpos konferenshotell The London West Hollywood Hotel.
– Musexpo was the perfect forum for our 10 years anniversary kick-off party. We met loads of new people and potential clients and I know we will do business with many in the near future. Musexpo is the alpha and omega of music conferences that allows access for building personal business relationships which many conferences don't provide.
– Musexpo är en vettig anledning att komma till Los Angeles och underhålla och utvidga kontaktnätet, inte minst i den allt viktigare film- och spelbranschen, instämmer Playgrounds vd Jonas Sjöström.
– Men det kändes bra att också ha tid över för möten med etablerade kontakter, då många av dem inte deltog.
En person som instämde i att Playgrounds tillställning på House Of Blues var lyckad är Cecilia Ancker, Creative & International Exploitation, Universal Music Publishing Scandinavia.
– Jag hade mycket nytta och nöje på årets Musexpo, berättar hon.
– Seminarierna var lite mera matiga i år. Jag fick ett långt samtal med Steve Schnur på EA Games och många andra bra nya kontakter under kvällsaktiviteterna. Adam Tensta, som jag jobbar med, gjorde ett bejublat showcase på The Viper Room där både Interscope och andra A&R:s fanns på plats för att kolla.
– Adam Tensta hann ju för övrigt inte bara med The Viper Room och brunchspelningen på Svenska residenset i Beverly Hills, utan gjorde också ett antal andra egna gig på Roxy, Cinespace – dit hela Black Eyed Peas kom och tittade, och några låtar på centercourt under en välgörenhet match mellan skådespelaren Will Farell och Mats Wilander.
Efter att ha deltagit på alla MIDEM de senaste tjugo åren, och gjort affär på den internationella musikmässan Popkomm i Tyskland ända sedan den startade upp i början på 90-talet, så satte Sound Pollution och bolagets vd Johan Hargeby på årets Musexpo för första gången fokus på den amerikanska marknaden.
– Vi har visserligen gjort affärer i USA tidigare, men det har varit i mindre skala, berättar Hargeby. Det är alltid värdefullt att träffa folk på plats och det ger så mycket mer.
– Musexpo var en positiv upplevelse med en mängd nya kontakter och då speciellt inom film och spel. Jag lyckades till exempel att ensam bli sittande med en av de ansvariga för inlicensiering av musik på Electronic Arts i flera timmar och jag har en mängd nya kontakter och jag är övertygad om att fler kommer leda till nya affärer
– Dessutom var mötet med den professor från University Of Southern Californa som ansvarade för utbildningen av de tjugo handplockade studenter som läste kursen Scoring For Motion Pictures And Televison var en höjdpunkt!
Dragan Buvac från Rikskonserter/Caprice var en annan av årets svenska förstagångsbesökare.
– Musexpo är ett spännande koncept, där närverksbyggandet inom en liten krets verkar vara kärnan.
– För Caprices del var det nyttigt att få träffa företrädare för dataspelsbolag och film/TV-bolag. Men… som vanligt får vi se hur mycket hockey det blir i slutändan!
Claes Olson
Här kan du se vimmelbilder