Sedan Yellowjackets i åttiotalets början bildades ur ett föregående band med gitarristen Robben Ford som centralfigur har man med sin personliga blandning av jazz, R&B, funk och fusion likt Steely Dan vårdat en position som obestridliga mästare på sin egen spelplan. Förväntningarna är höga inför kvartettens kommande Sverige-spelningar i nästa vecka.
Sedan starten 1982 är visserligen ”bara” halva laguppställningen den samma som då – Jimmy Haslip spelar fortfarande scenens smidigaste basgångar och Russell Ferrantes keyboard knyter samman bandets karakteristiska sound. Men Bob Mintzers saxofon har frontat Yellowjackets melodislingor i snart tjugo år och (tredje) trummisen Marcus Baylor har varit med sedan millennieskiftet. Att konstatera att det låter tajt är en underdrift.
Den här Paris-konserten på jazzklubben New Morning spelades in för bara litet drygt ett år sedan, så dvd:n fungerar lika bra som uppvärmning inför de kommande Sverige-konserten som en slags ”souvenir” från de samma. Releasen är hur som helst väl tajmad. CO
The Zombies Odessey & Oracle (Revisited) [Redhouse 2 / Kommunikation / BAM]
I mars förra våren återförenades det nyligen Sverige-turnerande engelska bandet The Zombies för att tre kvällar för första gången någonsin framföra musiken från sitt 40-årsjubilerande album Odessey & Oracle på Shepherd’s Bush Empire i London. Efter konsertens första del, bestående av ett tiotal låtar från andra sammanhang – som t.ex en skön version av What Becomes Of The Broken Hearted – berättar bandets vän Al Kooper (mannen som debuterade som organist på Bob Dylans originalinspelning av Like A Rolling Stone) om hur han efter många om och men lyckades övertala branschmogulen Clive Davis om att släppa albumet i USA… men hur det kom att dröja så länge innan det gått in på Billboard-listan och klättrat till andra plats, att The Zombies redan hade hunnit upplösas när genombrottet väl kom!
Colin Blunstone, Rod Argent och de övriga bandmedlemmarna backas på konserten upp av en stråkkvintett som ger låtarnas fina arrangemang extra färg.
Sista extranumret She’s Not There (som gavs ut ett par år innan Odessey & Oracle) är ett av bandets odödliga original och håller mer än väl än idag, men den givna höjdpunkten är förstås klassiska Time Of The Season – en av sextiotalets än idag mest lysande pärlor, som möts av stående ovationer från den entusiastiskt jublande publiken. Det är bara synd att det skulle behöva dröja 40 år tills den här konserten blev av… Historien hade mycket väl kunnat se annorlunda ut. CO