Idag växer Spotify kraftigt. Man har över en miljon användare bara i England, tillväxten är som störst där just nu. Totalt har Spotify en bra bit över 2 miljoner användare, och totalt får man in 50 000 nya användare om dagen. I genomsnitt använder de 2 miljoner användarna en timme på tjänsten varje dag, vilket motsvarar ca 600 lyssnade låtar i månaden. Man har än så länge licensierat 8 miljoner spår, varav ungefär hälften är infört och 10 000 spår läggs till varje dag.
Daniel Ek berättade om bakgrunden till tjänsten och varför man startade företaget Spotify 2006. Ända från början var det enkelhet och tillgänglighet som var ledorden, Spotify skulle vara snabbt och enkelt och Daniel Ek jämförde med sökmotorbranschen där Google vann över bland annat Altavista just på grund av att Google var mycket enklare och snabbare.
Daniel Ek tryckte på vikten av att ha så mycket musik tillgängligt som det bara går, både de stora och små skivbolagens kataloger. Spotify har avtal med över 25 000 labelar, och man har 10 personer anställda som bara jobbar med att få in nytt material. – Vårt mål är att ha världens största musikbibliotek, sade Ek. Ett problem som Ek framhöll var de rådande territoriella begränsningarna som gör det besvärligt att få ut all musik på tjänsten.
Spotify har utvecklat nya och mer intelligenta funktioner som gör det möjligt att kunna rikta reklam baserat på demografi och musiksmak på ett annat sätt än i traditionella medier. Ek förklarade också att man framöver vill jobba mot att bli en plattform snarare än en produkt. Libspotify är det första steget mot det, där andra utvecklare kan bygga vidare på plattformen. Redan idag finns det ett fyrtiotal sajter som använder sig av Spotify som plattform.
En av de stora nyheterna på seminariet var Eks avslöjande att man kommer att lansera video i Spotify. Bland det första man släpper är möjligheten för användare att kunna se trailers till filmen Angels & Demons, som har biopremiär den 13 maj.
Mark Earls inledande föreläsning handlade bland annat om det nya medieklimat som marknadsförare befinner sig i, där sociala nätverk och människors spridning av information online blivit allt viktigare. Earls har skrivit boken Herd, som just handlar om hur marknadsföring måste förändras på grund de nya sociala medierna. Han driver också bloggen Herd på adressen herd.typepad.com.
Daniel Johansson