27 april 2009

Sony Music startar The Nursery

Swartling och Breitholtz ska fostra idoler och idéer

När svenska Sony Music drar igång projektet The Nursery har man valt att göra det med två bekanta branschprofiler. Peter Swartling och Daniel Breitholtz – inte minst kända för samarbetet i Idol – har kontrakterats för att utföra ett uppdrag som enlligt ett pressmeddelande innebär: "konventionell A&R och artistutveckling samt fokusera på att hitta norm- och banbrytande affärsmodeller."

Det var faktiskt just i Idol som Peter Swartling och Daniel Breitholtz för första gången jobbade tillsammans. Men var för sig har de en diger meritlista. Tillsammans har de arbetat i mer än 35 år med A&R. Några artister bland många: Robyn, Darin, Meja, Petter, Jay Jay Johansson, för att inte tala om åtskilliga svenska och internationella artister och låtskrivare.

När de två nu går ihop och startar The Nursery på uppdrag av Sony Muiscs VD Hasse Breitholtz ligger mycket av fokus på att utveckla traditionell A&R. Peter Swartling om visionen med The Nursery:

— Vårt mål med The Nursery är att inom nöjesindustrin – med kreativitet, nytänkande och på ett konstruktivt sätt – utveckla befintliga intäktsströmmar samt hitta att helt nya inkomstkällor. Det finns hur mycket som helst att göra, men de stora bolagen har hittills varit relativt passiva i sitt agerande. Sony Music visar bland annat genom detta initiativ att man vill gå i bräschen för att utveckla den värld man verkar i och inte bara tala om det hela tiden. Hasse Breitholtz och jag har tidigare delat en del av Sveriges musikhistoria, genom ett antal framgångsrika år tillsammans. Hasse är enligt mig branschens bästa VD och den enda som skulle kunna locka tillbaka mig till ett storbolag.

Daniel Breitholtz fortsätter:

— Det är en intressant tid just nu med pågående fildelningsdebatt, stiftande av FRA- och Ipredlagar och nyss avslutad Pirate Bay-rättegång. Jag är övertygad om att det musikbranschen måste göra är att, både för sin egen skull och för de artister de företräder, verka proaktivt genom att inte bara luta sig mot den konventionella intäktsströmmen som försäljning av CD-skivor innebär. Det är dags att agera och där kommer The Nursery in i bilden. Musikkonsumtionen är större än någonsin och därför är framtidens möjligheter enormt inspirerande."

Hasse Breitholtz säger:

— Bolagen måste erbjuda sina artister ett större spektra av möjligheter att nå ut med sin musik och därigenom skapa värdekedjor för alla, även för konsumenten. Det känns som om en eller två cirklar håller på att slutas, samtidigt som en helt ny värld öppnas upp, när jag och Sony Music nu åter får möjligheten att jobba ihop med Peter och Daniel, i en ny spännande gruppering.

The Nursery är det andra större A&R-projektet som sjösätts av Sony sedan Breitholtz blev VD i januari. Förts ut var Svedala Music med bl a Sony BMG:s förre A&R-chef Per Lindholm bland de ansvariga.

Länk till MI:s artikel om Svedala Music:

http://www.musikindustrin.se/artikel/428/Sony_startar_Svedala_Music.html

Lars Nylin