3 april 2009

UK Music samlade svensk musikbransch

På initiativ av Svenska Musikförläggareföreningen SMFF gästade i förra veckan den i höstas bildade musikbranschalliansen UK Musics ledare Feargal Sharkey och den engelska musikförläggareföreningen Music Publishers Associations vd Stephen Navin Stockholm för ett möte med ett antal representanter för den svenska musikbranschen.

Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete med att försöka samla hela den svenska musikbranschen i en övergripande paraplyorganisation liknande UK Music, som redan har rönt stor uppmärksamhet och med stor framgång påbörjat sitt arbete riktat mot såväl politiker som andra beslutsfattare.

Mötet med Sharkey och Navin i Kungliga Myntkabinettet blev en inspirerande tillställning där de båda engelsmännen frikostigt delade med sig av sina erfarenheter. Ifråga om möjligheterna till ett väl fungerande samarbete mellan de i sig stora organisationerna representerande skivbolag, musikförlag, olika upphovsmän, musiker, bokningsbolag etc., så var det särskilt Feargal Sharkeys mantra om att ”fokusera på de 95 procent som vi alla med självklarhet är eniga om och lägg de andra fem procenten åt sidan” som förtjänade att upprepas.

Stephen Navin inledde med att ge en historisk bakgrund till bildandet av UK Music, vars organisation i grunden bygger på koalitionen British Music Rights som 1997 bildades av Music Publishers Association Limited (MPA), upphovsmannaorganisationen British Academy of Composers & Songwriters (BAC&S) och MCPS-PRS Alliance (The Alliance). Anledningen till att British Music Rights bildades var att politikers och beslutsfattares dialog med musikbranschen fram till dess huvudsakligen gått via skivbolagen, som inte alltid företrädde upphovsmännens och förlagens intressen. När den engelska satsningen på Creative Industries (som vi i Sverige vanligtvis kallar Upplevelseindustrin) sjösattes ett par år senare blev det uppenbart att musikbranschen inte klarade av att på ett intelligent och moget sätt företräda sina egna gemensamma intressen, vilket i förra året ledde fram till skapandet av UK Music.

UK Music är en paraplyorganisation som representerar hela den engelska musikbranschens kollektiva intressen – från artister, musiker, låtskrivare och kompositörer till både majorbolagen och de oberoende skivbolagen samt managers, musikförläggare, studioproducenter och collecting societies. Medlemsorganisationerna är den oberoende skivbolagssammanslutningen Association of Independent Music (AIM), British Academy of Composers & Songwriters (BAC&S), BPI (British Recorded Music Industry) Limited, MCPS-PRS Alliance (The Alliance), Music Managers Forum (MMF), Music Publishers Association Limited (MPA), fackföreningen Musicians Union (MU) och Phonographic Performance Limited (PPL).

UK Musics huvudsyfte är att arbeta för att öka medvetenhet och förståelsen för den brittiska musikindustrin på alla nivåer, musikens värden och betydelse för samhälle, kultur och ekonomi, immateriella rättigheter och hur dessa skyddar och bidrar till kreativitet, samt bevaka alla möjligheter och utmaningar för musikskapare i den digitala tidseran.

– De senaste fyra-fem åren har det blivit uppenbart att skivbolagens förr så centrala roll i musikbranschen inte längre är självskriven, konstaterade Feargal Sharkey. Och de olika organisationer som representerat branschens alla olika grenar har alltför länge suttit på varsin kant och bara blängt surt på varandra – skivbolag, musikförlag, managers, musikerförbund…

En av UK Music:s viktigaste arbetsuppgifter är enligt Sharkey att försöka bilda sig en uppfattning om hur musikbranschen kan komma att se ut om fem år, bland annat för att kunna förekomma och effektivt kunna bedriva så framgångsrik lobbying mot politikerna som möjligt inför nästa års val.

Efter engelsmännen presentation gavs tillfälle till frågor från åhörarna vilket ledde till diskussion om allt från livescenens roll och betydelse (med största sannolikhet kommer man redan i höst att ha löst hur dess representation i UK Music skall utformas och lösas) till behovet av bra mediestrategi.

– För att fungera måste organisationen vara handlingskraftig och kunna agera snabbt, utan att fastna i onödig byråkrati, betonade Sharkey.

I slutet av 70-talet slog Feargal Sharkey igenom som sångare i det nordirländska bandet The Undertones, vars stora hit Teenage Kicks tillhör punkerans mest klassiska singlar och så sent som för några år sedan gjordes i coverversion av Sahara Hotnights. Efter att under bandets sista turné ha lämnat bandet – för övrigt i samband med en spelning just i Stockholm – fortsatte han framgångsrikt sin artistkarriär först om sångare i det kortlivade bandet The Assembly (tillsammans med bl.a Vince Clarke, originalmedlem i Depeche Mode och senare i Yazoo och Erasure) och sedan som soloartist. Sedan 90-talet har han varit engagerad i musikbranschen som bl.a A&R på Polydor, chef för EXP Ltd, och styrelseledamot i flera olika sammanhang, bl.a Live Music Forum (där han varit ordförande) och The Radio Authority, samt arbetat på uppdrag av både The Department for Culture, Media and Sport och The Department for Children, Schools and Families.

Stephen Navin är vd för den engelska musikförläggareföreningen MPA UK (Music Publishers Association). Innan dess arbetade han som sakkunnig åt The Department for Culture, Media and Sports. Han har dessutom varit Acting Chief Executive för V2 Music Group och arbetat på BMG Records, bl a som koordinationsansvarig för Norden.
Claes Olson
Foto: Peter Hallbom