Förra året lämnade ni NK där ni tidigare drev varuhusets skivbutik. Nu stänger ni även dörrarna till Megastore på Sergels Torg. Vad ligger bakom beslutet?
– Butiken på NK ville vi egentligen inte stänga, eftersom verksamheten gick med vinst. NK:s ledning hade dock andra planer för plan 4, så vi blev tvungna att stänga mot en viss ersättning. Rent spontant tycker jag att det var ett misstag ifrån NK:s sida, eftersom butiken under det sista året sista året omsatte närmare 40 miljoner kronor och gav en massa spring upp och ner i varuhuset…
– När det gäller Megastore på Sergels Torg så fick vi besked om en hyreshöjning med 2,5 miljoner kronor för 2009, vilket innebar att enbart hyreskostnaden hamnade på 9 miljoner om året. Vem som helst som kan lite matematik kan förstå att det inte var någon idé att fortsätta verksamheten.
Hur har försäljningsutveckling för de olika varusegmenten och Megastores avdelningar med musik, film, spel och böcker sett ut de senaste åren?
– Alla som driver fysiska butiker vet att musiken har sålt sämre och sämre de senaste åren. Film hade sin peak 2007, men nu har även den försäljningen avstannat och är på nedgång. Försäljningen av spel har däremot ökat och kommer att fortsätta de närmaste två åren. I våra fysiska butiker har böcker bara stått för en väldigt liten del av omsättningen. Den marknaden domineras utav ett fåtal aktörer och det är svårt att lära konsumenterna nya köpbeteenden.
Ni har en stor butik på nätet www.megastore.se där ni utöver både musik, film, spel, böcker, hemelektronik och merchandaise även säljer begagnade dataspel, dvd etc. Hur påverkas er verksamhet på nätet av att ni nu stänger Megastore?
– Vår näthandel påverkas inte alls utan den lever sitt eget liv. Däremot så kommer vi inom kort att öppna upp en ny butik för avhämtning inom tullarna.
Hur har utvecklingen för Next Stop Distribution och era olika affärsverksamheter som helhet sett ut de senaste åren och vad tror du om framtiden?
– Under 2007 så sålde Next Stop Distribution mer spel än musik och det var första gången sedan vi drog igång verksamheten. Musik intar nu andra plats på försäljningslistan och film ligger på tredje.
– Musikförsäljningen kommer att fortsätta sjunka. Flera generationer vet inte längre hur man köper en cd-skiva och även om olika lagstiftningar går igenom så kommer det inte att öka försäljningen i fysiska butiker. Film har tyvärr blivit en slit- och slängprodukt med väldigt billiga priser, vilket gör att konsumenten slutar att köpa nyheter eller laddar ner dessa också. Försäljningen av spel kommer däremot att fortsätta att öka, eftersom det blir svårt att ladda ner ett trumset på nätet och alltfler spel är riktade till familjer.
– Vår utveckling är fortfarande god, även om vi inte omsätter lika mycket som tidigare. Koncernens omsättning under 2009 ligger totalt på lite drygt 300 miljoner, vilket kan jämföras med peaken på 900 miljoner år 2001. Men 2009 samt 2010 blir goda år. Vi jobbar även aktivt med att hitta nya produktsortiment till vår portfölj, som till exempel hemelektronikprodukter och t-shirts med mera.
Claes Olson