18 mars 2009

Musikindustrin mediapartner till Trigger på Peace & Love

Programmet till den efterlängtade förstaupplagan av den svenska musikbranschkonferensen Trigger 09 Creative Conference i samband med årets Peace & Love-festival i Borlänge 25-27 juli börjar nu ta form. Ett flertal samarbetspartners och paneldeltagare är redan klara och i veckan bekräftade den internationelle musikbranschgurun Sat Bisla från Los Angeles – mannen bakom bl.a A&R Worldwide, musikmässan Musexpo och Pangae Entertainment Group, sin medverkan i seminarieprogrammet. Samtidigt är det nu klart med Musikindustrin som mediapartner till Trigger.

Musikindustrin blir medarrangör till ett seminarium på ämnet musik och nya medier, där bland annat Daniel Johansson (Trendmaze, KTH och redaktör för Musikindustrins avdelning Digitalnytt) kommer att medverka i panelen. Tidigare klara samarbetspartners är bl.a Svenska Musikförläggareföreningen (SMFF), Svensk Musik, independentorganisationen Svenska Oberoende Musikproducenter (SOM) samt Peace & Love och Borlänge Kommun.

De närmaste veckorna kommer fler deltagare i hela det omfattande seminarie- och showcaseprogrammet att presenteras. Triggers projektledare Åsa Kers konstaterar att intresset för att medverka är stort, både i den svenska branschen och hos de internationella föreläsare och panellister man i samarbete med Patrik Larsson på Lights Out Music Group och Headlock Management står i kontakt med.

Den kände branschgurun Sat Bisla är född i England, men är sedan flera år tillbaka baserad i Beverly Hills, Los Angeles. Efter att ha inlett sin karriär som radio-DJ och klubbentreprenör har han sedan bland annat arbetat som A&R för skivbolagen Interscope, Atlantic, Epic, Columbia, Sony Music, Island, Warner Bros. Records och Nettwerk, samt varit konsult åt Coldplays manager Dave Holmes.

Hans A&R Network har de senaste åren vuxit i betydelse och ur detta har vuxit nätverket A&R Worldwide, vars digitala nyhetsbrev alltid är höggradigt intressant läsning. Efter att ha arrangerat ett antal s.k. executives networking dinners i Los Angeles skapade han sedan MUSEXPO, den just nu mest globalt tongivande musik-, media och teknikkonferensen som i år arrangeras för femte gången på Sunset Strip i West Hollywood, Kalifornia i april och lockar hundratals representanter för de viktigaste internationella musikbolagen.

På Trigger 09 Creative Conference ges den svenska musikbranschen för första gången tillfälle att träffa Sat Bislas på hemmaplan.

Du som vill delta på Trigger 09 Creative Conference kan nu anmäla dig via Triggers hemsida.
Claes Olson

Länk:
Anmäl dig via Triggers hemsida