Den MTG-ägda näthandlaren CDON rapporterade en rekordstor omsättning på drygt en miljard kronor under 2008. Därmed utgör de cirka en tjugondel av den totala svenska näthandeln, som enligt Handelns Utredningsinstitut uppgick till 20,4 miljarder kronor under förra året.
Med en tillväxt på 60 procent om året har CDON tagit en av de absoluta tätpositionerna inom svensk näthandel och för närvarande är DVD-skivor deras främsta intäktskälla. Men nu rapporterar CDON att de vill växa ytterligare genom att profilera sig hårdare mot – för CDON – nya produktkategorier som spel, konsumentelektronik och böcker. Men CD-skivor kommer även fortsättningsvis att vara en prioriterad produkt för CDON.
– Musik och CD-skivor kommer fortfarande att vara en prioritet för oss. Det är trots allt vår näst största produkt. Anledningen till det är vårt stora sortiment och det kommer vi att fortsätta att ha, säger CDON:s vd Mikael Olander till MI.
För närvarande är CD-skivan alltså CDON:s näst största produkt och enligt Mikael Olander har CDON inte märkt särskilt mycket av den generella nedgången för CD-skivan. I stället har CDON kunnat bibehålla sina volymer genom att ta en allt större marknadsandel.
Men anledning av CD-skivans viktiga ställning inom CDON:s produktportfölj kommer näthandlaren alltså även fortsättningsvis att sträva efter att ha en lika bred katalog som nu – för tillfället har CDON 600 000 fysiska skivor i sin katalog.
Ni var ju tidigt ute även med att sälja downloads – hur går den försäljningen just nu?
– Downloads står för en mindre del av vår musikförsäljning. Hos oss är CD-skivan fortfarande helt dominerande. Men den digitala musiken kommer att komma förr eller senare, förhoppningsvis förr, säger Mikael Olander.
Håkan Durmér