När skivbranschorganisationen ifpi nu presenterar försäljningsstatistik för 2008 understryks trender från senare år: CD-försäljningen sjunker samtidigt som den digitala försäljningen inte ökar i sådan takt att skivbolagen kompenseras.
Den totala bilden är ändå inte fullt så dyster som många hävdar. Det säljs fortfarande nära 15 miljoner CD-album i Sverige årligen och nedgången från 2007 är ”bara” 300 000. Tittar man på värdet av försäljningen har detta minskat från 842 miljoner år 2007 till 781 miljoner för år 2008.
Ett glädjande besked för de flesta är att försäljningen av svensk musik snarast ökar och i dag står för 46,7 % av marknaden, jämfört med 41,2 år 2007.
En annan ljuspunkt som branschföreträdare pekar på är att det legala digitala utbudet fick ett uppenbart lyft under 2008.
Lisa Cronstedt, marknadschef på ifpi, säger:
"Under året har ett flertal nya tjänster och samarbeten skett inom musikbranschen. Nokias Comes With Music, SonyEricssons PlayNow Plus, MySpace Music och Spotify är exempel på dessa. I takt med att bra lagliga alternative tar plats och utvecklas på den svenska marknaden kommer fansen hitta till sin musik igen.”
Lars Nylin