Årets MIDEM inleds som vanligt med den teknologifokuserade konferensen MIDEMnet, som i år kommer att handla mycket om hur musikbolag och Internetleverantör bäst skall ta vara på möjligheterna till nya intäktsflöden. Bland lördagens öppningstalare återfinns den nybildade brittiska organisationen UK Musics ledare Feargal Sharkey.
På söndag öppnar MIDEM dörrarna till de stora mässhallarna och de följande dagarna kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Utöver den rena affärs- och mötesverksamheten så kommer det i anslutning till mässan att presenteras både musikgalor och prisceremonier. Bland annat kommer sextiotalslegenden Donovan att tilldelas det prestigefyllda franska priset Officier des Arts et Lettres av den franska kulturministern Christine Albanel.
För den sedvanligt frikostiga öppningskvällens stora mottagning svarar i år Ryssland. Senare under veckan anordnar både Storbritannien, Japan och Korea egna showcase-kvällar för att marknadsföra sin musik.
I helgen inleds musikmässan MIDEM i Cannes. Med början i morgon, lördag kommer uppskattningsvis närmare 10 000 musikbransch-representanter från hela världen att träffas på Palais de Festival för att göra affärer, sluta avtal, debattera, konferera, mingla och lyssna på musik. MIDEM, som är världens största musikmässa, pågår fram till och med onsdag.
Årets MIDEM inleds som vanligt med den teknologifokuserade konferensen MIDEMnet, som i år kommer att handla mycket om hur musikbolag och Internetleverantör bäst skall ta vara på möjligheterna till nya intäktsflöden. Bland lördagens öppningstalare återfinns den nybildade brittiska organisationen UK Musics ledare Feargal Sharkey.
På söndag öppnar MIDEM dörrarna till de stora mässhallarna och de följande dagarna kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Utöver den rena affärs- och mötesverksamheten så kommer det i anslutning till mässan att presenteras både musikgalor och prisceremonier. Bland annat kommer sextiotalslegenden Donovan att tilldelas det prestigefyllda franska priset Officier des Arts et Lettres av den franska kulturministern Christine Albanel.
För den sedvanligt frikostiga öppningskvällens stora mottagning svarar i år Ryssland. Senare under veckan anordnar både Storbritannien, Japan och Korea egna showcase-kvällar för att marknadsföra sin musik.
När den svenska musikexporten och världens musikbransch stod på topp åren 1999-2001 ingick närmare ett par hundra personer i Export Music Swedens svenska trupp. I år samsas 53 olika musikbolag med 118 delegater i ExMS-montern. Den svenska truppen inleder på lördag kväll mässan med ett Dicentia-sponsrat nordiskt Get Together Party på Scandinavian Terrace.
– MIDEM är alltid den perfekta öppningen på ett nytt bra musikår, konstaterar ExMS vd Anders Hjelmtorp.
– Vi har sakta men säkert sett ett minskat deltagarantal, men de senaste fyra åren lyckas krympa monterns storlek utan att det inneburit några problem. De första mässdagarna brukar det nästan vara hysteriskt och hur fullpackat som helst med möten i vår monter. De sista tre-fyra dagarna brukar det sedan vara lugnare och halvtomt.
– Som vanligt är vi glada över att ha en bred samling av stora musikbolag som Warner Music Nordic, Lionheart International, Bonnier Amigo Music Group och Playground Music, mindre bolag som Family Tree Music och RoastingHouse med flera samt organisationer som IFPI, SAMI, STIM, SVT och CEE Services med oss. Nytt och spännande i år är att vi även har sällskap av svenska organisationer för utbildning av musiker, artister, låtskrivare, producenter och musikföretag, såsom Boomtown i Borlänge, Music Factory i Skara, Musikmakarna / Song Writers Academy i Örnsköldsvik samt Innovation Music Network i Karlstad.
I år har ExMS en s.k. insert cd i sin särskilt framtagna presentationsbolag med de deltagande bolagen. Palladium har tagit fram det snygga bildmaterial på aktuella nya svenska artister som i affischformat pryder montern.
– Vi visar upp de nya och bästa artisterna från Svappavaara till Malmö, konstaterar Hjelmtorp förnöjt. Och på monterns storskärmar kommer det hela tiden att snurra en grym DVS med det bästa från Per Gessle, Hello Saferide och September med flera.
ExMS MIDEM-satsning finansieras som vanligt av de deltagande bolagen. Som medfinansiärer har man organisationerna IFPI, SAMI och Svensk Musik/Swedish Music Information Centre. Årets sponsorer och samarbetspartners är Sony Ericson Music-on-Mobile, iTunes Europe Music Store Label Relations, Spotify, Music Export Norway, Scandinavian Terrace, X5 Music, Philipson & Söderberg, CMM och Dicentia.
För att helt täcka kostnader för hyra av monterutrymmet, monterbygget, säkerställande av service på plats i mötesutrymmet (trådlöst Internet m.m.), after-hours baren, kick-off partyt, de externa produktpresentationer från olika samarbetspartners etc., så tar ExMS ut ett pris av varje deltagare som tyvärr ligger en aning över de ”early bird-erbjudanden” som MIDEM varje år går ut med sommaren före.
– Men vår ambition är hela tiden att den extra kostnad det innebär att åka till MIDEM med ExMS ska vara mer värt än att signa upp direkt till organisationen.
I år har olyckligtvis den stärkta euro-kursen påverkat det svenska MIDEM-projektet.
– Vi tecknade alla avtal som gäller monterhyra, monterbygge, deltagande avgifter etc. redan i september. Då var euro-kursen 9,25 SEK för vår totalsumma på över en miljon svenska kronor. När vi började betala efter att deltagande svenska bolagen hade betalat till oss i mitten av december var kursen 10,75…
I helgen inleds musikmässan MIDEM i Cannes. Med början i morgon, lördag kommer uppskattningsvis närmare 10 000 musikbransch-representanter från hela världen att träffas på Palais de Festival för att göra affärer, sluta avtal, debattera, konferera, mingla och lyssna på musik. MIDEM, som är världens största musikmässa, pågår fram till och med onsdag.
Årets MIDEM inleds som vanligt med den teknologifokuserade konferensen MIDEMnet, som i år kommer att handla mycket om hur musikbolag och Internetleverantör bäst skall ta vara på möjligheterna till nya intäktsflöden. Bland lördagens öppningstalare återfinns den nybildade brittiska organisationen UK Musics ledare Feargal Sharkey.
På söndag öppnar MIDEM dörrarna till de stora mässhallarna och de följande dagarna kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Utöver den rena affärs- och mötesverksamheten så kommer det i anslutning till mässan att presenteras både musikgalor och prisceremonier. Bland annat kommer sextiotalslegenden Donovan att tilldelas det prestigefyllda franska priset Officier des Arts et Lettres av den franska kulturministern Christine Albanel.
För den sedvanligt frikostiga öppningskvällens stora mottagning svarar i år Ryssland. Senare under veckan anordnar både Storbritannien, Japan och Korea egna showcase-kvällar för att marknadsföra sin musik.
När den svenska musikexporten och världens musikbransch stod på topp åren 1999-2001 ingick närmare ett par hundra personer i Export Music Swedens svenska trupp. I år samsas 53 olika musikbolag med 118 delegater i ExMS-montern. Den svenska truppen inleder på lördag kväll mässan med ett Dicentia-sponsrat nordiskt Get Together Party på Scandinavian Terrace.
– MIDEM är alltid den perfekta öppningen på ett nytt bra musikår, konstaterar ExMS vd Anders Hjelmtorp.
– Vi har sakta men säkert sett ett minskat deltagarantal, men de senaste fyra åren lyckas krympa monterns storlek utan att det inneburit några problem. De första mässdagarna brukar det nästan vara hysteriskt och hur fullpackat som helst med möten i vår monter. De sista tre-fyra dagarna brukar det sedan vara lugnare och halvtomt.
– Som vanligt är vi glada över att ha en bred samling av stora musikbolag som Warner Music Nordic, Lionheart International, Bonnier Amigo Music Group och Playground Music, mindre bolag som Family Tree Music och RoastingHouse med flera samt organisationer som IFPI, SAMI, STIM, SVT och CEE Services med oss. Nytt och spännande i år är att vi även har sällskap av svenska organisationer för utbildning av musiker, artister, låtskrivare, producenter och musikföretag, såsom Boomtown i Borlänge, Music Factory i Skara, Musikmakarna / Song Writers Academy i Örnsköldsvik samt Innovation Music Network i Karlstad.
I år har ExMS en s.k. insert cd i sin särskilt framtagna presentationsbolag med de deltagande bolagen. Palladium har tagit fram det snygga bildmaterial på aktuella nya svenska artister som i affischformat pryder montern.
– Vi visar upp de nya och bästa artisterna från Svappavaara till Malmö, konstaterar Hjelmtorp förnöjt. Och på monterns storskärmar kommer det hela tiden att snurra en grym DVS med det bästa från Per Gessle, Hello Saferide och September med flera.
ExMS MIDEM-satsning finansieras som vanligt av de deltagande bolagen. Som medfinansiärer har man organisationerna IFPI, SAMI och Svensk Musik/Swedish Music Information Centre. Årets sponsorer och samarbetspartners är Sony Ericson Music-on-Mobile, iTunes Europe Music Store Label Relations, Spotify, Music Export Norway, Scandinavian Terrace, X5 Music, Philipson & Söderberg, CMM och Dicentia.
För att helt täcka kostnader för hyra av monterutrymmet, monterbygget, säkerställande av service på plats i mötesutrymmet (trådlöst Internet m.m.), after-hours baren, kick-off partyt, de externa produktpresentationer från olika samarbetspartners etc., så tar ExMS ut ett pris av varje deltagare som tyvärr ligger en aning över de ”early bird-erbjudanden” som MIDEM varje år går ut med sommaren före.
– Men vår ambition är hela tiden att den extra kostnad det innebär att åka till MIDEM med ExMS ska vara mer värt än att signa upp direkt till organisationen.
I år har olyckligtvis den stärkta euro-kursen påverkat det svenska MIDEM-projektet.
– Vi tecknade alla avtal som gäller monterhyra, monterbygge, deltagande avgifter etc. redan i september. Då var euro-kursen 9,25 SEK för vår totalsumma på över en miljon svenska kronor. När vi började betala efter att deltagande svenska bolagen hade betalat till oss i mitten av december var kursen 10,75…
Skisser på den svenska montern:
– Vi har förlorat stora pengar på denna finanskris kursfall, med vi har i alla fall lyckats omförhandla lite med MIDEM-organisationen som har varit mycket tillmötesgående och hjälpt oss att kompensera mycket av detta via engångsrabatter.
– Och heder åt våra samarbetspartners, som även ställer upp i dåliga tider!
Vilka förväntningar och förhoppningar har du på årets MIDEM?
– Min huvuduppgift är reseledarens totalfokus. Att se till att alla deltagande har det så bra som möjligt och kan utöva sina affärer på bästa möjliga sätt.
– Vid sidan om monterjobbet handlar det om att i dialog med bland annat MIDEM-ledningen se hur vi ska göra saker bättre framöver och diskutera vad det kan komma att innebära att det inte längre finns så många köpare av musik på dessa mässor. Alla åker dit och vill sälja, och betalar dyrt för det, men var är köparna?
– Logiskt sett så skulle ExMS kanske få betalt för att ha en monter och stå som mottagare av musikprover från alla som vill sälja? Det här ligger kanske några år bort, men det är ändå någonting som är värt att börja diskutera.
Hur tycker du att mässan som helhet har förändrats de senaste åren?
– MIDEM förändras inte! skrattar Hjelmtorp. Som en legendariska svenska förläggaren sa till mig strax före jul: ”Jag har varit på MIDEM som internationell höjdarchef i hur många år som helst, men i likhet med många andra de senaste åren gått över till egen förlagsverksamhet – en verksamhet som puttrar på i bra normal takt, så MIDEM blir det alltid… Men, vänta! I år har det faktiskt inte blivit så mycket nytt att sälja och snacka om… Så jag åker nog inte ner den här gången.”
– Men ett par veckor senare ringde han igen: ”Jag har ändrat mig. Jag måste ju åka ner, för annars kommer ju alla att tro att jag endera har dött och gått i konkurs. Jag kommer!”
Utöver deltagarna i ExMS-montern finns ytterligare ett antal svenskar på plats i Cannes, bland annat i inom ramarna för utländska bolags verksamhet.
Även Musikindustrin finns förstås på plats och de närmaste dagarna kommer vi att rapportera regelbundet från den stora musikmässan.
Claes Olson