När The Clash våren -82 inledde sin Combat Rock-turné – döpt efter det storsäljande albumet med samma namn – hade Topper Headon precis blivit kickad ur bandet p.g.a. sitt heroinmissbruk. Den här konsertinspelningen, gjord i Tokyos Sun Plaza Hall 2 januari 1982 visar dock att han rent spelmässigt var märkligt omärkt av missbruket. Tvärtom så bevisar han i flera låtar varför han förtjänar sitt epitet som en av hela den drygt 50 år långa rockhistoriens absolut bästa trummisar.
I motsats till på den tidigare i höst både på cd och dvd utgivna Shea Stadium-konserten i New York ett drygt halvår senare står inga låtar på det vid Japan-turnén fortfarande outgivna Combat Rock-albumet på repertoaren. Här finns istället flera spår från London Calling – utöver den klassiska titelåten och Working For The Clampdown de mer sällan hörda Jimmy Jazz och Brand New Cadillac.
Inte bara Headon, utan hela det adrenalindrivna bandet är i absolut toppform. Till höjdpunkterna hör en lång improvisation på Charlie Don’t Surf samt finalen med White Riot.
CO
Bob Dylan Rolling Thunder Revue [Woodstock Tapes / Kommunikation / BAM]
I maj 1976 satte Bob Dylan definitivt punkt för sitt stora Rolling Thunder Revue-äventyr med en TV-inspelad konsert på Hugnes Stadium i Fort Collins, Colorado. Med sig i turnésällskapet hade Dylan fortfarande gästartister som Joan Baez och Mick Ronson, samt bl.a Roger McGuinn och T-Bone Burnett.
Tyvärr var inte omständigheterna de bästa. Efter fyra nätter på ett hotell i ”the wilderness”, ett nu definitivt kraschat äktenskap och en blåsig scen på en idrottsarena där den genomfrusna publiken precis hade dränkts av ett ösregn (”a hard rain…”) innan Dylan och hans lika genomfrusna band gick på, så stod förväntningarna inte precis på topp. Men här finns drama!
Dramatik och brustna illusioner i överflöd gör att flera av låtarna fungerar mer än utmärkt. Den vredesfyllda tolkningen av Idiot Wind är fullkomligt makalös. Shelter From The Storm är så plågad att det inte går att värja sig från texten. Så tveklöst är det här ett av flera skäl ett viktigt kapitel i den oändliga historien om mannen utan ”direction home”.
Fem av låtarna på konserten – varav fyra: inte You’re A Big Girl Now, men Maggie’s Farm, One Too Many Mornings, Shelter From The Storm och Idiot Wind – ingick även på livealbumet Hard Rain som släpptes hösten 1976.
CO
Herbie Hancock Herbie Hancock & The New Standard Allstars In Japan [Jazz Door / Kommunikation / BAM]
I mitten av 90-talet spelade Herbie Hancock in albumet The New Standard, där han i mer sentida kompositörers alster sökte efter just ”nya standardlåtar” – d.v.s. nya populära låtar till jazzens standardrepertoar. I sitt sökande försökte han sig till såväl Nirvana som Prince. 1996 genomförde han med samma koncept – och baserat på albumets inspelningar – en världsturné tillsammans med musikerna på plattan.
Det är alltså i sällskap med gitarristen John Scofield, saxofonisten Michael Brecker, bassisten Dave Holland, trummisen Jack DeJohnette och slagverkaren Don Alias som Hancock sätter sig bakom flygeln på den här liveinspelningen från en konsert i Japan 3 augusti 1996. På repertoaren står Don Henleys New York Minute (från The Eagles-medlemmens soloalbum The End Of Innocense), Lennon/McCartneys Norwegian Wood (där Dave Holland introducerar melodin på kontrabas och sedan tar första solo), Peter Gabriels Mercy Street, Stevie Wonder You’ve Got It Bad Girl och Sades Love Is Stronger Than Pride (på omslaget rubricerad med ordet Stranger istället för Stronger…).
Med en sextett som denna känns det svårt att kritisera det musikaliska framförandet – särskilt som gruppens medlemmar är på topp både som grupp och solister. En högtidsstund för älskare av modern jazz i det akustiska formatet.
CO