North of No South Records ägare Per Helin, Elin Trogen och Anders Engström har tidigare haft mycket att göra med Novotons ägare Daggan Stamenkovic. Bland annat har dom delat lokaler. Nu möts de två bolagen även juridiskt i och med det gemensamma bolaget 3NO Music AB. 3NO Music AB kommer både ha flera separata etiketter samt egen förlagsverksamhet.
Elin Trogen blir VD för det nya bolaget och vi bad henne berätta lite om planerna framöver.
I er pressrelease nämner ni att ni tänker jobba med en mängd etiketter som ännu inte är skapade – finns det några färdiga planer där eller är ni öppna för att eventuellt skapa nya labels ifall det skulle passa sig?
– Vi skapar labels när det passar bra. NONS Barn tillkom till exempel 2007 när vi fick förslaget att samarbeta med Stina Engelbrechts och Peter Bergtings ljudsaga Alvin Eldpojken.
– På Licensetiketten, som ska få ett nytt namn efter att ha hetat NONS license, släpper vi saker vi tycker är intressanta och som passar bättre som licenser både för oss och masterägaren.
– Så fort vi snubblar över nya roliga projekt finns det alltid utrymme att skapa en etikett som passar, vi begränsar oss inte till populärmusik. Däremot är det viktigt att separera projekten under olika etiketter för att inte skapa förvirring hos våra samarbetspartners och bygga tydliga varumärken.
Kommer ni att fortsätta jobba med NONS och Novoton som varumärken eller kommer allting lanseras under 3NO?
– NONS och Novoton är två distinkta varumärken som kommer att fortsätta att verka oberoende av varandra, men 3NO är paraplyt, skulle man kunna säga. Precis som vi tidigare har haft handelsbolaget Nopic HB, som har haft både förlagskatalogen och skivbolaget under sig. Eftersom NONS och Novoton redan är starka varumärken så finns det ingen anledning att ändra på det, det enda som kommer ske är att vi uppdaterar våra loggor litegrann.
Hur kommer det här förvärvet och grundandet av 3NO att påverka de artister som redan är signade till er och deras möjligheter att nå ut i både Sverige och Europa?
– Våra kunskaper och kontaktnät i Sverige och världen kompletterar varandra perfekt, så resurserna har ökats med 200% för alla etiketter och respektive artist i och med grundadet av 3NO. Tillsammans är vi ju starkare, för att använda ett slitet uttryck.
Hur ser ni på framtiden för musikutgivningen – kommer ni fortsätta jobba med skivutgivning eller kommer ni mer och mer röra er mot digitala releaser?
– Just nu har vi inga planer på att sluta göra skivor, det är en av grejerna vi är riktigt bra på och gillar att göra. Däremot jobbar vi så klart mot och med digitala medier sen dag 1, det är ju en självklar utveckling och möjligheterna är oändliga. Samarbetet med Daggan, som är en pionjär på det digitala området, har ökat möjligheterna enormt och vi kommer att prioritera vår utveckling av digitala strategier de närmsta månaderna.
– Vi är inte främmande för att överväga vissa enbart digitala releaser i framtiden. Vi är överlag väldigt optimistiska inför framtiden, vi har ett gäng grymma artister som vi jobbar med, och mängder av bra musik att få ut till folket med alla möjliga medel. Trots en del mörka moln i musikbranschen just nu så får man inte glömma att folk inte slutar att lyssna på musik, tvärtom.
Håkan Durmér
Några av 3 No Musics kommande releaser:
Antennas Feeling Feline Tonight [21 januari]
Existensminimum Ok Boys [25 februari]
Lowood Close to Violence [29 mars]
Johan Borgert och Isak Sundström [augusti 2009]
Pascal [januari 2010]