Den skönsjungande sångkvartetten Il Divo har de senaste fyra åren sålt inte mindre än 22 miljoner album med sina operamässigt arrangerade tolkningar av populära klassiker och klassiska poplåtar. Enbart i Sverige har man totalt sålt 250 000 exemplar.
Gruppen består av en amerikan (David Miller), en fransman (Sébastien Izambard), en schweizare (Urs Buhler) och en spanjor (barytonen Carlos Marin) – men konceptet är skapat av engelsmannen Simon Cowell.
Inspelningarna av Il Divos första album 2004 startade här i Sverige och även denna gång finns det svenska bidrag på gruppens album. Per Magnusson och David Kreuger, som tidigare har bidragit med flera inspelningar åt Il Divo, står den här gången som producenter av den både finstämda och mäktiga L’alba del mondo. Jörgen Elofsson är medkompositör till titellåten La Promessa. Bland de många välkända – och ibland kanske lite väl förutsägbara låtarna (Amazing Grace och Leonard Cohens Hallelujah – ”igen!”) – på repertoaren återfinns dessutom en italiensk version av ABBA:s The Winner Takes It All.
Allting är oerhört välklingande, men få spår når de höjder som den mycket stämningsfulla och vackert arrangerade tolkningen av Albionis Adagio. Fler vågade grepp skulle inte skada, rent idémässigt känns det snart som om hela det här konceptet börjar gå på tomgång.
Men detta sagt så har The Promise faktiskt ändå potential att bli en av Il Divos absolut populäraste och största försäljningsframgångar – inte minst här i Sverige.
Claes Olson
Chopin Piano Concertos nos. 1 and 2 [Naxos]
Magnus Lindberg Complete Piano Music [Naxos]
Tippett String Quartets 1 [Naxos]
Schoenberg Violin Concerto [Naxos]
Arthur Honegger Le Démon de l’Himalaya [Naxos]
Mästaren Arthur Rubensteins Chopin-inspelningar är legendariska. Med Piano Concertos nos. 1 and 2 inleder Naxos en serie med pianistens inspelningar från mitten av 40-talet fram till mitten av 50-talet. Ljudkvaliteten är mycket god, speciellt i andra pianokonserten där man har lyckats utgå från den allra första generationen ljudbärare.
Redan i det första stora pianoackordet i den första pianokonsertens första sats – inspelad i december 1953 med Los Angeles Philharmonic Orchestra under ledning av Alfred Wallenstein – kan man i det mäktiga anslaget notera att detta är stor musik. En personlig favorit är den andra satsen Romanze: Larghetto, behagligt drömsk.
Den andra pianokonserten är mer ekvilibristisk, såväl i komposition som framförande. Som tidigare nämnts är ljudet på inspelningen från Carnegie Hall anmärkningsvärt bra, vilket gör detta till en mycket rekommenderbar produktion.
Den finländske kompositören Magnus Lindberg (f. 1958) var bara arton år gammal när han komponerade sin mästerliga Musik för två pianon, men redan i det stycket – som inleder albumet Complete Piano Music – bevisade han med eftertryck sin förmåga att balansera sina geniala tolvtonsfragment med ett lika genialt utnyttjande av tystnaden. Denna förmåga genomsyrar alla hans verk, här framförda av pianisten Ralph van Raat (i ett par av inspelningarna kompletteras av Maarten van Veen). Kompositionerna är kronologiskt spelade efter tillkomstår (från 1976 – via ett uppehåll 1988-2000 – till 2004) och utvecklingen förs hela tiden framåt. Imponerande.
Den engelska stråkkvartetten The Tippett Quartet bildades för tio år sedan och är som namnet anger spelcialiserad på landsmannen Sir Michael Tippetts musik. På albumet String Quartets 1, inspelat så sent som i november förra året, framför man Tippetts första, andra och fjärde stråkkvartetter. De två första (komponerade på 1930- och 40-talet, är vackert melodiska och lyriska. Den utan pauser sammanhängande fjärde stråkkvartetten bygger däremot på spänningsfyllda dissonanter och är betydligt mer dramatiskt laddad.
Med raderna ”I can not remember anything… I must have been unconscious most of the time…” inleds Arnold Schoenbergs dramatiska A Survivor from Warsaw för berättare, manskör och orkester. Flera av kompositörens starkaste uttryckssätt exponeras i de totalt sex olika verken på albumet Violin Concerto i serien Robert Craft Collection. Rolf Schulte är solist i violinkonserten, som kompositören själv betraktade som sitt bästa orkesterverk. Den förstklassiga inspelningen gjordes i Abbey Roads största studio i London 1999 och har tidigare givits ut på Koch-etiketten.
Schweizaren Arthur Honegger tillhör det förra seklets största kompositörer och även den musik han specialkomponerade till filmen håller mycket hög kvalitet. I serien Film Music Classics presenterar Naxos hans kompositioner gjorda för fyra 30-talsfilmer. Det största och mest dramatiskt laddade verket är musiken till Le Démon de l’Himalaya från 1935, men även den femdelade sviten skriven till den franska filmen Regain står sig mycket bra även utan de bildsekvenser den en gång ackompanjerade.
Claes Olson