– Beträffande nackdelarna… Jag kan faktiskt uppleva några för mig personliga nackdelar, exempelvis i form av förväntningar och krav som ökar i takt med framgångarna i tävlingen. Dessutom har jag stora problem med medieexponeringen.
Du bildade ditt första band redan som 13-åring. När skrev du din första låt och hur många har det blivit genom åren?
– Mitt första namngivna band hette Lotus och vi spelade in en egenbekostad singel som hette In the sky och tryckte upp i 500 ex. som vi försökte sälja i plugget. Jag tror faktiskt att fortfarande finns cirka 459 ex. kvar hemma hos någon av originalmedlemmarna…
– Den första låt som jag skrev har jag däremot glömt bort namnet på, men jag kan spela den än idag! Den har varken melodi eller text, utan består bara av två dim-ackord som jag just hade lärt mig då.
– Totalt så gissar jag att jag har cirka 200-300 STIM-registrerade verk. Men det totala antalet skrivna låtar har jag ingen aning om…
Vilken är din egen favoritkompositör och vilken låtskrivare eller artist – utöver de du redan har jobbat med – skulle du helst vilja samarbeta med?
– Jag har många favoritkompositörer. Björn & Benny hamnar utan tvekan i topp, liksom Freddie Mercury och Beegees-bröderna Gibb.
– Några det skulle vara kul att få samarbeta med är till exempel Jeff Lynne, Roger Waters och Mylene Farmer. På den svenska sidan skulle Eva Dahlgren, Kleerup samt Joakim Berg i Kent vara spännande att få skriva med.
Claes Olson
Foto: Karin Törnblom
Vid prisgalan Musikförläggarnas Pris 2008 i förra veckan utsågs Bobby Ljunggren på Lionheart Music till Årets Kompositör. Juryns motivering löd: ”För att han visar att det med ett stort musikaliskt kunnande, unik melodikänsla och stor hantverksskicklighet går alldeles utmärkt att skapa högkvalitativ musik även inom en kommersiell musikgenre.”
Vid prisgalan Musikförläggarnas Pris 2008 i förra veckan utsågs Bobby Ljunggren på Lionheart Music till Årets Kompositör. Juryns motivering löd: ”För att han visar att det med ett stort musikaliskt kunnande, unik melodikänsla och stor hantverksskicklighet går alldeles utmärkt att skapa högkvalitativ musik även inom en kommersiell musikgenre.”
Grattis till utmärkelsen, Bobby! Det senaste åren har du framgångsrikt samarbetat med bl.a Sonja Aldén, Sanna Nielsen, Suzzie Tapper, Charlotte Perrelli, BWO och Uno Svenningsson. Tidigare har du varit involverad i hits med både Lena Philipsson, Jan Johansen, Jill Johnson, Alcazar, Lisa Nilsson, Shirley Clamp, Sahlene, Cyndee Peters och Papa Dee.
Hur mycket musik har du egentligen på lager och hur hinner du med allt du gör?
– Jag älskar att skriva musik, därför har jag ofta svårt att tacka nej till förfrågningar om samarbeten som jag tycker verkar spännande.
– Men jag har väldigt svårt att svara på hur många låtar jag har på lager… Jag glömmer ofta bort låtar som jag har skrivit om de inte är direkt skrivna till en artist eller ett pågående projekt!
Sedan flera år tillbaka är du ju i princip ”Kung av Melodifestivalen”. I år var du involverad i totalt fem olika låtar, däribland Hero – din fjärde vinnarlåt. Redan 1995 vann du för första gången med Jan Johansens Se på mig, som du var skrev tillsammans med Ingela ”Pling” Forsman och Håkan Almqvist. Tre år senare vann du på nytt (Jill Johnsons Kärleken är) och genom åren har du sedan haft stora framgångar i tävlingen med låtar åt Carola, Shirley Clamp, Sonja Aldén, Sanna Nielsen, Suzzie Tapper och BWO. I nästa års Melodifestival står du som medkompositör till fyra nya låtar.
Vilka är de främsta fördelarna med din position – och finns det några nackdelar eller dolda faror?
– Kungar blir lätt avsatta. Jag kan omöjligt se mig själv som någon ”kung”, även om jag kanske får leva med den titeln i detta sammanhang tills jag blir avsatt…