Anders Johansson, tidigare a&r på Universal Music, som nu har blivit sin egen. Vad betyder firmanamnet Albot & Albot och är LOK verkligen hans favoritminne från Universal? MI har svaren.
Berätta om ditt nya bolag, Albot & Albot, namnet kräver t ex sin förklaring?
– Namnet ja, jag får en del frågor om det. Jag tycker det är snyggt, det låter som en misslyckad amerikansk advokatbyrå, det gillar jag. Jag satt och läste Café och hittade en rolig artikel om förkortningar och började leka lite med ord. När jag sa upp mig från Universal var en av huvudanledningarna att jag ville kunna fokusera även på andra närliggande kulturyttringar, exempelvis film. Namnet kommer helt enkelt utifrån min inriktning, "lite här & lite där", fast på engelska, A Little Bit Of This & A Little Bit Of That. Albot & Albot.
Vilka artister jobbar du med och är du knuten till något bolag?
– Just nu jobbar jag med Veronica Maggio som slår i Danmark, singeln är redan #4 på Music Control och album och singeln topp-10 på iTunes. Jag håller även på med en ny Sahara Hotnights-skiva. Universal i Tyskland har även hyrt in mig för att a&r:a ett nytt band som jag gillar enormt mycket. Jag gör ett projekt för utlandet för Bonnier. Nu börjar vi bli klara med planerna för Carola som kommer tillbaka i storform under 2009, vänta bara… Sedan finns det massa andra spännande jobb, det verkar finnas hur mycket jobb som helst.
Du är en a&r som oftast dyker ihop med hitorienterade artister – men du har också pysslat med mer "seriösa" albumartister. Kommer du även i fortsättningen att ha den mixen?
– Egentligen gillar jag inte uppdelningen, även hitorienterade artister är MYCKET seriösa, annars funkar de inte. OCH "seriösa" artister är ofta hitberoende, sanningen går åt båda hållen och någonstans i mitten står förhoppningsvis jag. Men jag förstår frågan. Jag jobbar med artister där jag kan bidra med något. Målet är alltid att bli en säljande och framgångsrik artist, mys-byggande-åtgärder-utan-krav är inte min melodi. Det kanske låter über-kommersiellt men jag älskar verkligen känslan av att höra musiken jag varit inblandad i på radio, klubbar, nätet och se den sälja på listorna.
Vilka av dina projekt på Universal minns du tillbaka till som mest spännande?
– Oj, massor, allt från första hitten med LOK, som sålde 60.000 album, vi hade en totalbudget på 100.000 och då skulle videon vara inräknad…ok, vi överspenderade lite… Att sälja över fem miljoner album med A-teens har varit fruktansvärt lärorik och roligt. Att vända Martin Stenmarck med 7-milakliv är ytterligare en höjdpunkt. Men känslan av att stå i studion när Sahara Hotnights och Björn Yttling spelar upp Cheek To Cheek är anledningen jag älskar den här branschen. Det finns så mycket.
Lars Nylin