Det kommer nya downloadtjänster, prenumerationstjänster och streamingtjänster hela tiden på nätet. Och det innebär nya intäktsmöjligheter för artister och låtskrivare. Men hittills har det varit svårt för de osignade artisterna ta del av de nya intäkterna. Där kommer svenskutvecklde Ubetoo.com in.
– Jag satt och funderade på hur jag vill ha det. Då tänkte jag: ”Tänk om det fanns ett MySpace eller ett YouTube där jag kan lägga upp mitt material och tjäna pengar på det”, berättar bolagets grundare och VD Anna-Clara Blixt Modin om hur idén till Ubetoo uppkom.
Ubetoo är en svenskutvecklad musiksajt där osignade artister får betalt då deras musik spelas. Betalningen kommer från reklamintäkter. Ubetoos reklamintäkter går in i en pott, som sedan fördelas till sajtens artister utifrån hur mycket dom har spelats. Eftersom potten är en fast procent av reklamintäkterna innebär det att artisterna kommer att tjäna mer ju större annonsintäkter Ubetoo får in. Under augusti tjänade den mest spelade artisten 440 euro.
– Om vi hjälper artisterna och dom hjälper oss genom att dra hit besökare så är vi alla vinnare. För ju mer besökare vi har desto mer kan jag sälja annonser för, säger Anna-Clara.
– Vi vill koncentrera oss på att ge så mycket som möjligt tillbaka till artisten utan mellanhänder. Till skillnad mot för på Facebook så äger du allt material som du lägger upp. Du har möjlighet att ta bort det när du vill, fortsätter hon.
Även om Ubetoo främst riktar sig till osignade artister är tjänsten även öppen för andra artister – så länge det finns godkännande från skivbolag, förlag och upphovsman. Det går även att ladda upp videoklipp och Anna-Clara Blixt Modin hoppas att Ubetoo inte ska bli en renodlad musiksajt, utan att det även ska finnas stand-up-klipp och liknande.
En aspekt som gör Ubetoo extra attraktiv för annonsörer är att det bara är en enda annons som exponeras åt gången och de syns under hela tiden då en låt eller ett klipp spelas. Annonsören får med andra ord en väldigt fokuserad och lång exponering för den enskilda besökaren. Dessutom går det att rikta annonseringen efter både musikgenre och lyssnarens nationalitet. Något som Ericsson tagit fasta på i sin pågående Lazee-kampanj på Ubetoo, som bara riktar sig till svenska Internetanvändare som lyssnar på hiphop, r&b och soul.
Egentligen lanserades Ubetoo redan före sommaren. Men det var en smyglansering och sajten är fortfarande i betastadiet.
– Vi har verkligen smugit igång det här och arbetar hela tiden på att förbättra sajten.
När räknar ni med att vara fullt utvecklade?
– Den dag då vi har utvecklat klart finns nog inte. Vi kommer nog att fortsätta vara beta ett antal månader till, tills vi känner att vi kan lansera den skarpa versionen. Men det beror på hur mycket feedback vi får.
– Vi har världens största öron just nu och försöker lyssna på alla som besöker oss. Folk har jättemycket kommentarer och det tycker vi är väldigt kul, för då kan vi utveckla den här sajten till att bli så bra som vi vill att den ska bli.
I skrivande stund – innan den egentliga lanseringen – har Ubetoo fått cirka 2700 låtar och videos uppladdade av omkring 800 artister.
Håkan Durmér
Länk:
Ubetoo.com