David Bromberg Live New York City 1982 [Appleseed/Rootsy.se]
Det är väl tveksamt om David Bromberg någonsin uppträdde på just musikklubben CBGB i New York på 70- eller 80-talet, men den djupt i nordamerikanska traditioner rotade musik han sjunger och spelar hör alla hemma i de tre genrer som just den klubbens bokstäver i namnet stod för: country, bluegrass och blues. Den här tidigare svårfunna liveinspelningen har nu remastrats och försetts med nya liner notes av Bromberg själv. Han berättar bl.a om hur han funnit och lärt sig låtarna av förebilder och storheter som Bill Monroe, Leroy Carr, Floyd Cramer, Doc Watson och Bob Dylan – vars countryvals Wallflower han fick spela in på skiva långt innan upphovsmannen själv släppte den på The Bootleg Series, Volumes 1-3: 1961-1991: Rare and Unreleased. CO
Crosby, Stills & Nash Live in L.A. [Vinyl Passion/BCD/Kommunikation/BAM]
Med albumet CSN återupptog trion David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash 1977 de trådar de börjat spinna på sitt debutalbum åtta år tidigare – innan de där emellan nådde ett slags zenit med Neil Young som fjärde medlem. Trions eget tredjealbum (skivorna som CSN&Y oräknade) kom 1982 och titellåten Daylight Again utgör final på den här konsertinspelningen från Los Angeles i november samma år. På repertoaren står låtar från hela konstellationens karriär och det enda nummer som inte är en originalkomposition är en version av Paul McCartneys Blackbird från The Beatles vita dubbel. Till höjdpunkterna hör förstås klassiker som Suite: Judy Blue Eyes, Wooden Ships och Buffalo Springfields For What’s It Worth. Dubbel-LP på tung, värmande vinyl (finns även på cd). CO
Icon X Memento Mori [Talking Music]
Icon X är ett enmansprojekt skapat av Göran Kunstberg – känd som "den rappande munken". Kunstberg har rötterna i hårdrocken – på 80-talet var han medlem i Wiiz – och det märks klart i musiken, även om han med sin moraharpa skapar ytterst personliga klanger som snarast minner om hans år med moraharpan och säckpipan i världsmusikprojektet Urban Turban.
Att sången i flera spår är på latin bidrar förstås till det egensinniga soundet. CO
New Model Army High [Attack Attack Records/Sound Pollution]
När Justin Sullivans Bradford-trio New Model Army första gången dök upp på scenen i början på 80-talet var det ett i mängden av aggressiva engelska punkband. Under de kommande åren ömsade dock bandet skinn ett flertal gånger och var del av såväl post-punken som gothen och metal-vågen. Med sina utpräglat politiska texter blev de också frontband i vad som ibland kallades politico-rock. Den just nu Sverige-aktuella uppsättningen av bandet består av fem medlemmar som presenterar det bredaste musikaliska spektrat hittills genom åren. Det här albumet inleds med rak gitarrock, fortsätter med slagverksdriven post-punk, kläs i storslagna stråkar i titellåten High. För den mästerliga produktionen svarar Chris Kimsey, som genom åren bl.a har arbetat med The Rolling Stones. CO
Åsa Rydman World In Color [Musicgarden Records/CDA]
Sedan turnépremiären på Hotel Clarion i Örebro i förra veckan genomför Åsa Rydman en liten miniturné genom Sverige, som för henne även till Stockholm, Göteborg och Sundsvall. Annars så tillhör den här begåvade sångerskan och kompositören den skara svenskar som är betydligt mer etablerade i utlandet är på hemmaplan. De senaste åren har hon bl.a uppträtt på flera scener i New York, satt upp en egen musikföreställning i Frankrike, gjort musik till amerikansk film och producerat jinglar på Disneyland.
Åsa Rydmans musik är mångfasetterad popmusik med höga ambitioner. Det är suggestivt, känsligt och avspänt kompetent. Kee Marcello gästspelar med ett par flyhänta gitarrsolon som bidrar till att göra den musikaliska bredden ännu mer påtaglig. CO
Strangers In Wonderland Shadows [Last Refrain Music/Musichelp/Dead Frog Distro]
Duon Strangers In Wonderland – sångerskan Åsa Girgensohn och musikern/producenten Lasse Thomasson – har det senaste året lyckats bra med att sprida sin musik via internet. Nu debuterar de på cd med albumet Shadows, bestående av 15 egna låtar plus fyra remixar signerade Chuck Dread/David Lilja. Enligt pressreleasen utgör bandets Pink Floyd-influerade musik en länk mellan ABBA och Coldplay. Helhetsintrycket är dock spretigare än så och musikaliskt drar de olika spåren åt flera olika håll – ofta med en distinkt känsla av rötter i 80-talets hårdrock. CO
Loveflovers Loveflowers [Mile Music]
De två låtskrivarna, arrangörerna, textförfattarna och producenterna Michael Greiffe och Lars Thörner har slagit sig samman med Yvonne Greiffer och bildat bandet Loveflowers. Tillsammans framför de bland annat tonsatta dikter av Yvonne. Resultatet blir en skiva som vandrar mellan alternativcountry, visa och folkmusik. Dessutom varvas svenskspråkiga låtar med engelska texter. Men ändå blir det aldrig spretigt och ologiskt. Mest beror det på att samtliga låtar framhäver de tre vokalisternas stämmor och sätter ordet i fokus. HD
Lip Service Black Cat [Devotchka]
Även om du inte hört den svenska electroduon Lip Service förut så finns det en ganska stor chans att du hajar till över det första spåret på den här EP:n. Det handlar nämligen om The April Tears hit från 2000 Model, Actress, Whatever. Det är inte så underligt att just den låten dyker upp, med tanke på att Andreas Jismark från just The April Tears utgör ena halvan av Lip Service. Den andra halvan – Louise Jismark – ser till så att både det spåret och de övriga fyra får en enorm vokal attityd. Black Cat är Lip Services uppföljare till fjolårets debutalbum. Och det rör sig om stenhård electro med genomgående hög klubbpuls. HD