SMFF offentliggjorde nomineringarna till Musikförläggarnas Pris i förra veckan. Hur har reaktionen varit?
– Det verkar ha varit populära nomineringar, vi har fått enbart positiva reaktioner. Priset är bara sex år gammalt – det instiftades till SMFF:s 75-årsjubileum – men vi märker att intresset från medias sida ökar för varje år. Prisgalan äger rum den 7 november på Berns i Stockholm och priser i tio kategorier kommer att delas ut. Musikförläggarnas Pris är helt enkelt den svenska musikförläggarkårens sätt att hylla alla de kreativa låtskrivare och kompositörer som gör svenskt musikliv så framgångsrikt.
– Galans form bidrar mycket till hela känslan runt musikpriset. Det är en lunchtillställning med ca 300 gäster, och alltid på en fredag. Förra året startade vi 12.00 och vi gick hem först efter midnatt… lite av forna tiders Grammistillställningar faktiskt!
Nutta Hultman, kanslichef på musikförläggarföreningen SMFF.
SMFF offentliggjorde nomineringarna till Musikförläggarnas Pris i förra veckan. Hur har reaktionen varit?
– Det verkar ha varit populära nomineringar, vi har fått enbart positiva reaktioner. Priset är bara sex år gammalt – det instiftades till SMFF:s 75-årsjubileum – men vi märker att intresset från medias sida ökar för varje år. Prisgalan äger rum den 7 november på Berns i Stockholm och priser i tio kategorier kommer att delas ut. Musikförläggarnas Pris är helt enkelt den svenska musikförläggarkårens sätt att hylla alla de kreativa låtskrivare och kompositörer som gör svenskt musikliv så framgångsrikt.
– Galans form bidrar mycket till hela känslan runt musikpriset. Det är en lunchtillställning med ca 300 gäster, och alltid på en fredag. Förra året startade vi 12.00 och vi gick hem först efter midnatt… lite av forna tiders Grammistillställningar faktiskt!
Det är nu sista veckan för anmälan till Melodifestivalen, hur påverkar det DITT arbete?
– Det påverkar såtillvida att det inte finns så mycket tid att göra något annat under den här veckan. De flesta av våra medlemsförlag är väldigt engagerade i Melodifestivalen och det är onekligen ett av de viktigaste fönstren för många låtskrivare att komma ut med sina alster. På kansliet registreras först alla bidrag som vi får in från våra förlag. De går sen vidare till juryn på SVT. Sen kommer Christer Björkman personligen (han vågar inte lita på någon annan…) över med allmänhetens bidrag till oss.
– Alla bidrag har först registrerats och numrerats på SVT. Vi, i vår tur, fördelar bidragen till våra medlemsförlag som hjälper till att lyssna och gallra ut de låtar de bedömer har en chans inför juryn. Personligen är jag mycket imponerad över med vilken seriositet och noggrannhet man handskas med inkomna bidrag.
Du har nu varit ett och ett halvt år på SMFF, innan det förknippades du främst med skivbolag – vilka har de största skillnaderna varit?
– Det mesta är annorlunda mot att arbeta på ett skivbolag. Det inte finns någon fysisk produkt att visa upp och heller ingen artist att fokusera på. Om skivbolagssidan är lövverket som alla ser och beundrar så är förlagssidan det starka och stabila rotsystemet som ingen skulle klara sig utan. Det är av tradition en anonym del av musikbranschen vilket gör att många människor har en vag uppfattning om förlagens betydelse. Det gäller förstås inte alla de tusentals låtskrivare som är kontrakterade till förlagen.
– En låtskrivare som inte är artist själv är ju helt beroende av att förlaget hittar vägar att nå ut med hans/hennes musik, vare sig det är att få en orkester att framföra den, en artist att spela in den, ett produktionsbolag att använda den i film- eller reklamsammanhang osv. Här finns ett stort
informationsarbete som ska göras och jag önskar att vi hade kommit längre.
Vilka tycker du personligen är SMFF:s viktigaste framtidsfrågor?
– Utan tvekan upphovsrätten. Det är absurt att man kan ifrågasätta upphovsmannens rätt att själv bestämma över sitt verk. Det är lika absurt att många drar igång affärsrörelser som bygger på innehåll som andra äger utan att ens reflektera över att söka tillstånd eller budgetera för kostnaden att använda innehållet och – i slutänden – betala för det.
– Rent internt på SMFF är det också viktigt för oss att tillsammans med medlemsförlagen hitta nya former för licensieringar som fungerar i det samhälle vi har idag. Vi har en aktiv dialog med företrädare för den nya tidens affärsmodeller i de arbetsgrupper inom föreningen som jobbar med de här frågorna.
Fotnott: Innan SMFF arbetade Nutta Hultman bland annat för Record Station, BMG, Diesel Music och som frilansare bland annat för ifpi.
Lars Nylin