Med Billboards redaktör Fred Bronson som moderator presenteras torsdag 23 oktober ett brett eftermiddagsprogram som med flera olika infallsvinklar sätter fokus på svensk musik.
I samband med CMJ Music Marathon & Film Festival 2008 i New York 21-25 oktober arrangeras för åttonde året i rad Swedish Music Seminar.
Med Billboards redaktör Fred Bronson som moderator presenteras torsdag 23 oktober ett brett eftermiddagsprogram som med flera olika infallsvinklar sätter fokus på svensk musik.
Årets seminarium hålls på Scandinavia House och har rubriken Trends in the Business of Music: Snapshots and Outlooks.
Dagens första panel heter We are in it for the Music and in Control! och behandlar DIY music production and marketing. Peter Wells, Calle Blom, Jennie Abrahamsson och Patrik Larsson kommer bland annat att diskutera vilka alternativa distributionskanaler som idag är de viktigaste. Det följs av en andra panel, där Mattias Lövkvist, Abbas Salehi, Sean Ross, Peter Rojas och Craig Bonnell diskuterar Media and Marketing.
Eurovision Song Contest är i år underrubriken för Swedish Music Seminars så kallade ?superpanel”, där Christer Björkman och Anders Johansson (A&R, tidigare Universal Music – idag Albot&Albot) diskuterar Melodifestivalen och dess genomslagskraft. På agendan står även svensk TV:s betydelse för den svenska musikbranschen i stort och talangtävlingen ”Idols” inflytande på vilken musik som säljs mest.
Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp utgör tillsammans med Calle Blom, Carolina Eriksson och George Gilbert de fyra deltagarna i panelen Business Models For The Future, där 360 brokerage – is a deal coordinator a reality in today's deal? är ett av de ämnen som kommer att tas upp.
Dagens sista panel följer upp fjolårets diskussion om varumärkets betydelse i marknadsföringsstrategi och är därför döpt till Bands and Brands, part 2. Patrik Larsson, Pelle Sjönell, Calle Sjönell, Mike Tunnicliffe, Josh Rabinowitz och Ed Razzano blickar framåt och spekulerar om den framtida utvecklingen ur såväl ett generellt som ett rent svenskt perspektiv.
Sedan Swedish Music Seminar första gången arrangerades i New York bara några veckor efter 11 september 2001, så har intresset för arrangemanget varit stort. Årets arrangemang är det åttonde i ordningen.
Dagen efter seminariet inbjuder den svenske generalkonsuln i New York; Ulf Hjertonsson med fru Karin Oldfelt Hjertonsson, deltagarna till en traditionell mottagning på generalkonsulatet på Park Avenue.
Claes Olson
Eurovision Song Contest är i år underrubriken för Swedish Music Seminars så kallade ?superpanel”, där Christer Björkman och Anders Johansson (A&R, tidigare Universal Music – idag Albot&Albot) diskuterar Melodifestivalen och dess genomslagskraft. På agendan står även svensk TV:s betydelse för den svenska musikbranschen i stort och talangtävlingen ”Idols” inflytande på vilken musik som säljs mest.
Export Music Swedens vd Anders Hjelmtorp utgör tillsammans med Calle Blom, Carolina Eriksson och George Gilbert de fyra deltagarna i panelen Business Models For The Future, där 360 brokerage – is a deal coordinator a reality in today's deal? är ett av de ämnen som kommer att tas upp.
Dagens sista panel följer upp fjolårets diskussion om varumärkets betydelse i marknadsföringsstrategi och är därför döpt till Bands and Brands, part 2. Patrik Larsson, Pelle Sjönell, Calle Sjönell, Mike Tunnicliffe, Josh Rabinowitz och Ed Razzano blickar framåt och spekulerar om den framtida utvecklingen ur såväl ett generellt som ett rent svenskt perspektiv.
Sedan Swedish Music Seminar första gången arrangerades i New York bara några veckor efter 11 september 2001, så har intresset för arrangemanget varit stort. Årets arrangemang är det åttonde i ordningen.
Dagen efter seminariet inbjuder den svenske generalkonsuln i New York; Ulf Hjertonsson med fru Karin Oldfelt Hjertonsson, deltagarna till en traditionell mottagning på generalkonsulatet på Park Avenue.
Claes Olson
Christer Björkman
Foto: Carl-Johan Söder/SVT