På torsdag 12/5 sjösätts Cora Music, dotterbolag till Stim, som löser rättighetslicenser för YouTubers. Vi har pratat med VD Malte Andreasson som också kommer med ett exklusivt erbjudande till MI:s läsare.
MI berättade om planerna på Cora Music förra våren. Nu är det dags att fälla täckelset. Vi tog en 4 Snabba med Malte Andeasson, VD, tidigare på YouTube-nätverket United Screens (numera We Are Era Nordics) som avslöjar att man in i det sista insåg saker som YouTubers behöver.
Vad är Cora Music?
– En lösning på problemet att det hittills inte har funnits något sätt att licensiera utgiven musik för folk som gör youtubevideo — och det är många! Resultatet har varit att ett av våra viktigaste medieslag antingen är helt musiklagt med utköpt musik eller inte musiklagt alls. Cora Music är ett enkelt abonnemang som löser problemet, man betalar ett månadsabonnemang och får då tillgång till en bra repertoar att använda i sina youtubevideor. Och det mesta av det man betalar för månadsabonnemanget går tillbaka som royalties till den musik som blivit använd. Lika enkelt som den utköpta musiken, mycket bättre musik, och royalties till musikskaparna. Cora Music är ett helägt dotterbolag till Stim, så att det slutar med utbetalda royalties är så klart verkligen viktigt. Jag vill ju inte skryta – eller vänta, det vill jag visst! – men Cora Music är än så länge en världsunik tjänst.
Vad har hänt sedan MI skrev om Cora Music förra året?
– Vi har byggt färdigt systemet, det är överraskande mycket IT-bygge under locket på Cora Music, vi har haft en testperiod … och sedan årsskiftet är vi i gång på riktigt. Vi har kunnat göra undersökningar bland dem som är kunder om hur vi kan förbättras. Svaret på den frågan var överraskande entydigt: vi behöver lägga till ljudeffekter, alltså sådant som man kan behöva för ljudläggningen men som inte alls är musik. Ljudet av en bildörr som stängs, ljudet av ett tunnelbanetåg som passerar. Logiken där är att man behöver det för att kunna säga upp sina andra abonnemang. Det är så vi vill utveckla tjänsten, genom att lyssna på användarna. Så nu i maj lägger vi till ljudeffekter, och därmed kan vi säga att Cora Music är det enda abonnemang man behöver för musikläggning.
Hur lanseras tjänsten?
– Vi befinner oss mitt i det just nu. Den här veckan, på torsdag 12/5, har vi lanseringsevent i Stim Music Room i Stimhuset i Stockholm. Det är helt fullbokat vilket är jätteroligt så klart. Det blir också ett event med en mycket intressant blandning av folk — både youtubeproducenter och musikfolk. Men det säger ju också en del om vad vi försöker göra: bygga en bro mellan videoproducenter och musiken. Annars arbetar vi med att på olika sätt ta kontakt med videoproducenter. Vi har ganska förmånliga prova-på-erbjudanden så här i början. Jag kan leverera ett här direkt, exklusivt till musikindustrins läsare: gå till coramusic.com och skapa ett konto, använd koden musikindustrinmaj så får du två månaders prova-på-period gratis. Gäller till den 31/5.
Vem är du själv?
– En liden påg från Skåne som hamnade i Stockholm när kommersiell tv startade och arbetade med det, framför allt på TV4, fram till 2013. 2013 var jag med och startade youtubenätverket United Screens (numera We Are Era Nordics) och där var jag också vd till 2019. Instresset för musiklicensiering hade jag med mig sedan TV4-tiden, jag var en av de ansvariga för avtalen med både Stim och Ifpi, och på United Screens retade jag mig år efter år på att det inte fanns något vettigt sätt att licensiera musik. Så nu har jag fått chansen att lösa det problemet.
Lars Nylin