24 november 2021

Kristofer Åkesson, Jonas Thulin m fl till Staccs

Staccs, den svenskgrundade streamingplattformen för konserter och musikdokumentärer, storsatsar och rekryterar folk från Live Nation, Universal Music, FKP Scorpio, United Stage och Epidemic Sound.

Staccs lanserades tidigare i år efter ett par års byggande och förarbete. I katalogen finns konserter och dokumentärer med artister som Queen, Ed Sheeran, Lana Del Rey, Black Sabbath, David Bowie, Tina Turner, Nina Simone, Metallica, Coldplay, Guns N’ Roses, The Rolling Stones, Zara Larsson och många, många fler.

Staccs kostar 119 kr/mån utan bindningstid, eller 599 kr/år, och finns för närvarande tillgänglig i de nordiska och baltiska länderna. En free trial finns på 7 dagar. Tjänsten använder sig av en user-centric fördelningsmodell, d.v.s. intäkterna från respektive användare fördelas baserat på vad just den användaren tittar på, snarare än en ”royalty pool”.

Nu storsatsar Staccs på konceptet Staccs Original, och passar på att rekrytera ett helt gäng branschkändisar:

Jonas Thulin blir Head of Business Development & Partnership Relations på Staccs, han kommer senast från United Stage/Universal Music.

Rickard Nilsson blir Head of Artist Relations på företaget och kommer från FKP Scorpio.

Alviva Stolpe blir ny CFO på Staccs, hon kommer senast från rollen som CFO på nyligen börsnoterade medicinteknikföretaget Coala.

Kristina Tunkrans Lidehorn, som tidigare var musikchef på Epidemic Sound, och VD för musikförlaget PRDM och chefsjurist på TV4 går in i styrelsen.

Sofia Stefanovic anställs också som ny PR & Marketing Coordinator.

Kristofer Åkesson, bland annat tidigare marknads- och kommunikationsdirektör på Live Nation, blir Head of Staccs Originals och kommenterar den nya satsningen:

– Staccs gör det ingen annan gör – bygger en unik streamingtjänst för musikfans i en tid där allt fokus inom streamad livemusik efter pandemin har hamnat på livestreamade konserter. Livestreamade konserter är bara en liten del av framtiden, därför var det självklart för mig att tacka ja till denna möjlighet.

– För 15 år sedan stod livemusik-Dvd:n för hela 8 procent av musikbranschens totala försäljning – något som försvann till följd av digitaliseringen, men det finns fortfarande en stark efterfrågan. Vi kommer att bygga originalinnehåll fokuserat på konserter, dokumentärer och nya programformat för alla typer av musikälskare – exklusivt innehåll som kommer att komplettera det befintliga innehållet på plattformen, och som kan leva länge. Vi vill bygga 2020-talets svar på MTV.

Staccs Original blir en ny produktionsdel som ska producera exklusivt originalinnehåll till tjänsten. Man kommer fokusera på högprofilerade nordiska artister, konserter, avskalade och exklusiva livesessioner, bakom kulisserna-innehåll, intervjuer, dokumentärer, och siktar på att släppa det första originalinnehållet under första kvartalet nästa år.

Anders Tullgren, VD på Staccs, kommenterar rekryteringarna och framtiden:

– Detta är drömrekryteringar för oss. Vi insåg tidigt att vi delade samma vision om vad Staccs kan bli, och hur Staccs Originals, med nyproducerat innehåll kring konserter och nya programformat är något väldigt efterlängtat, av alla. Stora delar av musikbranschen har fortfarande inte digitaliserats och missar därmed viktiga inkomstströmmar från inspelat videoinnehåll – här är Staccs en viktig pusselbit.

www.staccs.com

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se