Med mer än 40 år i branschen är Anette “Nettan” Hökengren en nyckelperson i svensk musikindustri. MI fick ett samtal om vikten av förändringsarbete, höjdpunkter i karriären, att leda ett företag under pandemi och den ständiga kampen för upphovsrätten.
På väggen i Sony Music Publishings kontorslandskap sitter en skeppsklocka i mässing. När någon låst en riktigt bra deal på synkavdelningen rings det i klockan och alla i kontorslandskapet får känna sig delaktiga i framgången.
Under Nettans år på Sony Music Publishing har den ringt många gånger. Till exempel när hon lyckades få loss master- och förlagsrättigheter till flera Beatleslåtar för en filminspelning. Och när hon var den som låg bakom att Bob Dylan gjorde en konsert för enbart Fredrik Wikingsson, som en del i en reklamkampanj. Men vi återkommer till det.
Nyligen presenterade Sony Music Publishing förändringar på personalsidan som innebär att Nettan lämnar en av sina två roller, den som synkchef. Det är en post hon haft i drygt 20 år.
Vårt samtal har varit planerat sedan länge, men får nu en ny vinkel. Är hon på väg i pension?
– Det är jag så småningom, det finns en plan som långsamt håller på att ta form i mitt huvud, säger hon lite hemlighetsfullt, när vi pratas vid på telefon. Efter ett år fyllt av videomöten är vi överens om att det kan vara ganska skönt att prata utan bild.
– Men än är det inte dags, och förändringen på synkavdelningen har egentligen ingenting med det att göra. Det är något vi har haft med oss under en längre tid och efter sommaren förra året kände jag att ”nu det är dags”. Även om jag så småningom trappar ner och går i pension så vet jag inte om jag kommer att sluta jobba helt. Det är en så stor del av den jag är och jag är nog lite beroende av att jobba. Det är mycket möjligt att jag kommer att ta enstaka uppdrag, men det kan vara skönt att kunna vara fri att välja själv när och om man vill jobba. Vi får se när den dagen kommer.
Men beslutet bottnar inte bara i personliga överväganden.
– Inom företaget är vi medvetna om att vi har senior kompetens på många tyngre roller och därmed kunskap som är på väg ut. Så det här är ett led i arbetet med att lyfta folk internt. Det finns ingen anledning för mig att sitta och hålla på en titel som min personal är redo att axla.
Hennes efterträdare Jonas Björkbacka och Viktor Waldås hanterar redan det dagliga och det gör de “perfekt utan mig” menar hon.
– Samtidigt är det lite tråkigt att jag som kvinna gör den här förflyttningen. Det är kanske fördomsfullt – men jag är tveksam till om en man gjort samma sak. Det här kommer ju också att påverka balansen något i jämställdhet när det gäller chefsroller på företaget, så det är något vi måste fortsätta att jobba mot att balansera framöver. I ledningsgruppen är vi dock fortfarande övervägande kvinnor
Lång karriär
Det är över 20 år sedan Nettan kom till Sony Music Publishing för att stanna. Karriären i musikbranschen började dock långt tidigare. 1980 fick hon anställning på CBS Records. Efter fyra år gick hon över till förlagssidan, CBS Songs, där hon stannade i fyra år innan hon återvände till skivbolaget 1988. 1990 (under sin första mammaledighet) var hon under en period utlånad för att starta upp Sony Music Publishing, då EMI Music Publishing, som efter ett köp blivit ägare till hela CBS-katalogen. Efter mammaledigheten jobbade hon också under en kort tid halvtid på förlaget innan hon gick tillbaka 100% till skivbolaget igen (som då hade bytt namn till Sony Music).
År 2000 var Fredrik Ekander nybliven VD på det som då hette Sony/ATV. Han frågade Nettan om hon kunde tänka sig att komma tillbaka till förlaget och bli ansvarig för administrationen.
– Jag tackade nej. Jag trivdes väldigt bra med den rollen jag hade på skivbolaget och kände att “det där har jag gjort, jag är färdig med det”. Men jag sa lite grann på skoj att jag gärna skulle sätta upp synk-avdelningen och utveckla den. Han funderade och hittade en kreativ lösning: att jag skulle bli synkansvarig “under cover”. Jag gick i fällan, haha. Jag blev Head of admin och ansvarig för synk. Men det blev alldeles för mycket att hantera och var helt enkelt inte en fungerande lösning.
En ny person fick anställas för att ansvara för administrationen medan Nettan fortsatte att vara ansvarig för synk – en avdelning som innan dess inte omsatt mer än ca 400 000 kronor som bäst. Sedan dess har det hänt mycket.
– Jonas och Viktor tar över en business som är up and running, men det går såklart att ta den till nya höjder vilket dom kommer att göra.
Rollen som General Manager har Nettan haft sedan snart fem år. Lika länge har vi på Musikindustrin följt och rapporterat om musikförlagens andelar på den svenska topplistan, minst en gång i kvartalet. Med något litet undantag har Sony haft den ledande positionen under alla åren. Framgångarna härleder Nettan till “världens bästa låtskrivare och A&R-team, otroligt bra rykte och ett tajt team globalt”.
– Det gäller att vara på tå hela tiden, att hitta och utveckla ny talang samt vårda och bygga sitt nätverk. Vi satsar lika mycket på talang inom A&R som vi gör när det gäller låtskrivare och har förmånen att kunna arbeta med oerhört talangfulla nordiska låtskrivare där många tillhör världseliten.
Coachande ledare
“Det finns bara en Nettan.” Det är Johnny Tennander, Sony Music Publishings VD som svarar det när jag i ett mail ber honom beskriva hennes roll och betydelse för företaget.
“Hon sitter på en enligt mig unik branschkunskap och erfarenhet i allmänhet, och inom förlag och copyright i synnerhet. Hon har varit ovärderlig för vårt bolag och team, genom alla olika faser, och hon är ovärderlig för mig i min roll – det går inte en dag utan att jag frågar Nettan om råd. Hon är en väldigt stor del i vår resa här på Sony Music Publishing. Sen har hon också ett otrolig driv och inställning, hon ger aldrig upp och hon tar sig an det mesta. Både i jobb och privat. Det är fantastiskt att jobba med henne och det är fantastiskt att vara kompis med henne.”
Hur skulle du själv beskriva dig som ledare?
– Jag är nog en ganska vårdande, coachande, supportande och byggande ledare. Som person är jag ganska introvert, jag gillar inte att vara i fokus och att synas och höras. Det kan tyckas vara en dålig egenskap som ledare, men det måste finnas utrymme för flera sorters ledare och jag tror på att långsiktigt bygga min personal och dela med mig av så mycket jag kan. Det är ju dom som ska glänsa och inte jag. Jag trivs med att vara en ”doer” som verkar lite mer i skymundan så i organisationen är jag en ganska naturlig tvåa. Jag gör bäst nytta så.
Hur har det gått att leda under pandemin?
– Förvånansvärt bra ändå. När vi insåg att pandemin skulle bli långvarig såg vi snabbt till att alla fick den utrustning som behövdes för att kunna jobba på distans för att undvika problem med värk i rygg, nacke etcetera. I början höll vi digitala möten både med hela team och med var och en varje vecka, bara för att följa upp och se vad som händer och se varann. Det var lite ovant och stökigt med tekniken i början, men det tog inte lång tid innan vi var i full gång. I och med att vi har investerat i allas hemmakontor och möjligheter för växelvis distansjobb på kontor och hemma så är vi också rustade för ett helt annat sätt att jobba även när vi väl har kommit ut ur pandemin.
Hur håller man ihop lagandan när alla sitter på olika håll?
– Vi är måna om att folk ska ta pauser och röra på sig, är flexibla med arbetstider och ger generösa friskvårdsbidrag. En gång i månaden har vi gemensam friskvårdstimme. Då får alla skicka foton från sin promenad, cykeltur eller sitt träningspass och så kommenterar alla i chatten. Något som heter Veckans DJ hade vi redan innan, då vi turas om att sätta ihop spellistor och spela dem på högsta volym i kontorets högtalare. Nu fortsatte vi med det digitalt och så är alla i chatten istället. Vi har också gemensamma filmvisningar, genomgångar och föreläsningar.
Information om vad som hänt under veckan och vad som är på gång framåt skickas ut av Johnny Tennander och Sony Music Publishings CEO Jon Platt har kontinuerligt hållit “Town Halls” där han pratar till alla i den internationella organisationen.
– Vi ser till att hålla alla informerade om både coronasituationen och om ekonomin, att vara så lyhörda och transparenta vi bara kan, utan att oroa folk. Vi är i det här tillsammans och vi ska ta oss ur det här tillsammans. Så fort det har funnits tendenser till att någon har mått lite svajigt har vi fångat upp det och stöttat på bästa sätt. På många sätt så är stämningen och sammanhållningen bättre än någonsin nu.
Med pandemin dog hela synkmarknaden från en dag till en annan. Reklam-, film- och tv-inspelningar fick ställas in, men nu är det full fart igen, säger Nettan.
– Vi hade precis lagt vår budget i mars förra året, när pandemin satte fart. Det var bara att skrota den och lägga en ny. Men nu när året är slut så har vi klarat den med råge. Våra kunder är visserligen försiktigare nu, men när det gäller stora låtar och större kampanjer finns det i stort sett samma budgetar som tidigare.
Tror på kollektiv förvaltning
Sedan 2016 sitter Nettan i styrelsen för Musikförläggarna, musikförlagens intresseorganisation. Härom året blev hon vice ordförande och hon är även föreningens representant i Stims styrelse. Hon tror på den kollektiva förvaltningen, att kollektivet gör oss starka.
Är det svårt att försvara långsiktigt tänk och administrativt krångel i dessa tider när många vill ha “allt nu”?
– Så är det faktiskt. Utvecklingen går ju så snabbt. Det händer nya saker hela tiden, och vårt komplexa rättighetssystem har inte hängt med i utvecklingen. Vi måste bli bättre på att hitta lösningar och modeller där det blir enklare att få tillgång till musik, samtidigt som vi också måste se till att skydda våra rättigheter och musikens värde.
2014 antog EU ett nytt direktiv som ger rättighetshavare som lämnat förvaltningsuppdrag till Stim, rätt att ändå själv licensiera sin musik för viss användning. En av frågorna på bordet nu är när förvaltningen just för synk ska vara kollektiv och när rättighetsinnehavare ska förhandla och licensiera själva.
– Bakgrundsmusik i tv, butik, på gym eller restaurang lämpar sig ju perfekt för kollektiv förvaltning. Medan användning av musik i reklam, långfilm, tv-serier eller av professionella youtubers behöver en annan kontroll och handpåläggning för att säkra musikens värde och ge låtskrivarna en möjlighet att själva bestämma om, när och hur deras musik används.
När det kommer till de riktigt stora musikskaparna är de flesta både inom och utanför musikbranschen medvetna om värdet på musiken. När jag ber Nettan att berätta om några höjdpunkter i karriären, betonar hon att det finns flera som sticker ut, men lyfter ett par som innefattar två av världens absolut största artister och låtskrivare.
Den ena var när hon jobbade med den norska författaren Lars Saabye Christensens succébok Beatles där handlingen bygger runt Beatles-låtar. Boken skulle filmatiseras och man ville använda de riktiga originalinspelningarna.
– Vi visste att det skulle bli svårt att få tillstånd, och vi trodde nog inte att det skulle gå. Men vi ville ge det ett ordentligt och seriöst försök så vi satte oss ner och la upp en plan. Till sist fick vi loss fyra-fem mastrar och ännu fler förlagsrättigheter och mässingsklockan kunde ringa!
– Men det låg mycket strategi bakom, vilka vägar man skulle ta och vilka kontakter. Vi visste också att vi skulle behöva lägga fram ett erbjudande som låg på världsnivå budgetmässigt.
Triumfen gav ett otroligt genomslag i hela organisationen, även internationellt. Det ledde också till att Nettan kunde följa produktionen på väldigt nära håll, vara på plats under inspelning och både Jonas Björkbacka och Nettan fick även medverka som statister i någon scen.
Men mitt i projektet fick regissörerna Joachim Rønning och Espen Sandberg erbjudandet om att göra filmen Pirates of the Caribbean och hoppade av.
En dansk regissör tog över (Peter Flinth), och produktionen kom att lida av allt för mycket kompromisser, menar Nettan.
– Jag minns att regissören satt i tv på bästa sändningstid och skulle prata om filmen precis innan premiär, och istället pratade om hur dåliga norrmännen var på att göra film. Det var inte så lyckat och blev den så kallade ”spiken i kistan”. Det som började som en flipp slutade med en total flopp, men vi klarade i alla fall synkbudgeten med råge det året.
Enmanskonsert
En annan höjdpunkt är den i media omskrivna ensamkonserten med Bob Dylan, där Fredrik Wikingsson var den enda i publiken framför världsstjärnan. Ett utländskt spelbolag skulle göra en kampanj där människor gör saker på egen hand, som man annars gör tillsammans. De hade en idé om att en stor artist skulle göra en konsert inför en ensam åhörare, men hade fått nobben av flera stora artister när de hörde av sig till Nettan.
– Jag visste att Bob Dylans management går igång på lite udda grejer och tänkte att det kanske skulle kunna fungera. Han är ju ändå alltid ute på turné. Självklart skulle vi behöva diskutera förutsättningarna, men han var på! Produktionsbolaget trodde inte sina öron.
Samtidigt visade det sig att Bob Dylans management älskade den svenskdanska tv-serien Bron.
– Så de sa att “nu får du lova att placera en låt i Bron”. Jag förklarade att dom inte har budget för musik i den produktionen, men det spelade ingen roll. Huvudsaken var en placering.
Så kom det sig att Bob Dylans The Ballad of a Thin Man strömmar ur en bilradio i en scen i tv-serien.
Musik av Bob Dylan, Beatles och Leonard Cohen har Nettan också jobbat med i scenföreställningar i Danmark, så kallade Teaterkonserter. Föreställningarna innehåller ingen dialog, utan historien byggs helt och hållet av musiken och framförs i spektakulära kostymer – “lite Cirqe de Soleil-aktigt men inte så kommersiellt utan lite mer konstnärligt”. Just nu jobbar hon också med en Beatles-musikal, som ska får premiär i Danmark under 2022.
– Det hör inte till vanligheterna att få loss Beatleslåtarna just till musikal där det också ska vävas in en dialog, men det fick vi. Nu får vi hålla tummarna för att det går bättre med den än med den norska Beatlesfilmen. Annars är jag väl körd för alltid när det gäller Beatles, ha ha.
#Metoo viktigt
På senare år har musikbranschen, liksom många andra branscher, fått påbörja ett förändringsarbete med jämställdhet och ökad mångfald som mål.
– #Metoo har betytt otroligt mycket, verkligen. Det gjorde att det blev synligt vad som pågår. Man kommer inte undan på samma sätt idag. Men vi måste göra mycket mer. Frågan har mojnat under pandemin.
Orken har kanske inte funnits, menar hon. Och andra frågor har kommit upp som också måste få ta plats, såsom arbetet mot rasism och för ökad mångfald, liksom en ny medvetenhet om psykisk ohälsa bland kreatörer.
– Men vi behöver ta tag i jämställdheten igen. Vi pratar om en gemensam whistleblower-tjänst för hela branschen, dit alla kan vända sig. Idag finns en tjänst hos Musiksverige för medlemmar i SOM, Musikförläggarna och Ifpi, men ingenting för scenarbetare, festivalarbetare och andra som verkar i branschen men inte är anställda på bolag eller medlemmar i någon förening. Det behövs en gemensam instans för alla i branschen, där man känner att man är trygg. Jag och Johnny har lyft den här frågan med Musikförläggarna och IFPI, och jag hoppas att det leder till någonting bra.
På Sony Music Publishing har jämställdhet och mångfald legat högt på agendan under flera år, menar Nettan, och man börjar se resultat även om det finns mer att göra även här. Det finns en jämställdhetsgrupp och en personalgrupp som tillsammans med ledningsgruppen driver frågorna framåt. Sedan länge finns också en jämställdhetspolicy och en jämställdhetsplan. Just nu jobbar man också med konsultbolaget CMDS i ett projekt om inkludering och mångfald som kommer att pågå under hela året. Alla i personalen intervjuas och utifrån resultatet och det behov man ser så kommer det ordnas workshops och seminarier.
– Vi har nu haft vår första föreläsning med Hanna Wallensteen och den kommer att följas upp med en workshop som fokuserar på de frågeställningar som kommer upp hos personalen i samband med föreläsningen. Hanna är en helt fantastisk föreläsare och inspiratör som synliggör frågorna på ett väldigt enkelt och självklart sätt. Det sätter genast igång tankar och en helt annan förståelse för den vardag som vi som priviligierade och icke-rasifierade har svårt att sätta oss in i. Det här initiativet har också lyfts fram på en global nivå och det har nu också lett till att Sony Music kommer att genomgå samma arbete.
Nettan nämner också mentorskapsprogrammet för kvinnliga låtskrivare tillsammans med utbildningen Musikmakarna som en viktig, långsiktig satsning. Programmet drivs för fjärde året i rad av Atena Banisaid som är Senior A&R Manager på Sony Music Publishing.
– Och när det gäller psykisk ohälsa så har vi ett samarbete med Saska Becker, som är låtskrivare och producent i grunden, men numera psykolog. Vi erbjuder våra låtskrivare kostnadsfria samtal och coaching med honom. Vi vet ju att världen som våra låtskrivare rör sig i har speciella krav och förutsättningar och att psykisk ohälsa precis som i övriga samhället är vanligt förekommande. Vi har fått ett väldigt positivt gensvar från våra låtskrivare som uppskattar detta väldigt mycket.
Ständiga utmaningar
Framåt handlar annars arbetet mycket om att skydda och värna upphovsrätten. Det kommer utmaningar hela tiden, menar Nettan och ger exempel: ny lagstiftning, nya affärsmodeller som bygger på friköpt musik, film- och tv-producenter som kräver buy-outs av rättigheter, de stora tech-bolagens bristande respekt för musikens värde, AI i förhållande till upphovsrätten, block-chain, NFT:s etcetera.
– Ibland kan ny teknik betyda någonting positivt men det kan också vara negativt beroende på hur det används. Och vi kan inte heller byta riktning och springa på alla bollar så fort en ny affärsmodell, en ny tjänst, eller ny teknik dyker upp. Det är ett ständigt utvärderande, en ständig kamp och ett stort lobbyarbete som görs. Både för oss som musikförlag och för hela branschen.
Vad skulle du vilja att ”vanligt folk” eller åtminstone musikkonsumenter, förstod mer av om din bransch?
– Att det är låtskrivare som är grunden till musikbranschen. Utan låtskrivare skulle det inte finnas musik för skivbolag att ge ut, inga konserter för live-arrangörer att arrangera, ingen musik på Spotify att spela, inga videos på youtube. Det skulle vara tyst på gymmet, i dansföreställningar och inte finnas några musikaler. Listan är lång med saker som skulle vara rätt betydelselösa utan musik. Det vi som musikförlag gör, och det Stim gör, är att ge låtskrivarna förutsättningar att utvecklas och leva på sin musik. De är värda så mycket mer på all sätt och vis. Därför är det här nya initiativet The Pact så bra.
The Pact är ett låtskrivarupprop som initierats av musikskapare som Tayla Parx, Ian Kirkpatrick och Savan Kotecha och sprids via sociala medier. Syftet är att få låtskrivare att sluta dela med sig av sina rättigheter till artister som inte bidragit i själva låtskrivarprocessen.
– Det blir lite som med #metoo, som synliggör problematik som har funnits i så många år, och som tyvärr har blivit ”normaliserad”. Man har fått ett redskap för att stå emot och då blir det svårare för andra att komma undan med ett sånt beteende. Och att det är stora låtskrivare som går före och säger det här – det är så viktigt. Det är hög tid att låtskrivare visas den respekt de förtjänar och får en större del av de intäkter som de är grunden till.
Christel Valsinger