23 februari 2021

Spotify med stor uppdatering

Spotify lanseras i över 80 nya länder. Videofunktionen Clips introduceras. Spotify HiFi blir namnet på Spotifys satsning på högkvalitativt ljud, och nya funktioner för annonsering. Några av nyheterna i den monsteruppdatering som Spotify just presenterat.

Under måndag kväll svensk tid genomförde Spotify en onlinesändning, kallad Stream On, där man presenterade en mängd nyheter. Daniel Ek inledde med en presentation kring Spotifys mission och resa, och sade självklart att vi bara är i början av den potential som streaming har.

Senare i sändningen presenterade han estimat som visade att om utvecklingen fortsätter som den gör nu, kommer den globala musikbranschen år 2025 vara tillbaka på samma nivåer som man var år 2000, när CD-n stod på topp. Men, tillväxten förutspås inte sluta där, utan fortsätta i oförminskad styrka åtminstone till år 2030.

Självklart ligger det i Spotifys intresse att måla upp en fantastisk framtidsbild. Undertecknad kan bara konstatera att även jag gjort liknande estimat många gånger vad det gäller att komma tillbaka till samma nivåer som vid millennieskiftet, och att 2025 inte alls är ett dumt årtal.

Stream On hade en snygg inramning med ett slags ”portaler” (tankarna gick till scifi-filmen Stargate), som var utplacerade i studios och rum runt om i världen, där olika anställda på företaget presenterade nyheterna. Lite synd att Spotify hade problem med sin hemsida under eventet, det gick helt enkelt inte att nå sändningen där utan man fick förlita sig på YouTube.

Om man ska ge sig på att recensera själva sändningen, som man skulle recensera en konsert (även om allt var förinspelat), så var det en riktigt snygg produktion, med tydlig amerikansk känsla, väl genomarbetat och en vacker avslutning i form av en kort konsert med Justin Bieber i 3D-spelliknande omgivning.

Nyheterna då? Ja, egentligen är väl det här den största uppdatering Spotify någonsin gör i form av lanseringar och uppgraderingar. Spotify har ju haft en del välbesökta events i New York innan pandemin, men jag kan inte minnas att något av dem innehållit så här många nyheter på en och samma gång.

Spotify lanseras i över 80 nya länder, varav många länder i Afrika, Sydamerika och Asien, och lägger till ytterligare 36 språk på tjänsten. Det innebär att över en miljard människor som tidigare inte haft tillgång till Spotify nu har det. Spotify finns därmed tillgängligt i över 170 länder. För en full lista över de nya länderna, se pressmeddelande.

Att Spotify haft planer på att lansera en HiFi-version av tjänsten har diskuterats under många år. Och nu kommer den, Spotify HiFi. Än så länge finns ingen information om priser på abonnemanget, som kommer lanseras senare under 2021 i utvalda länder, men det handlar om lossless kompression i CD-kvalitet. Med tanke på att Spotify använder sig av Ogg Vorbis som ljudformat, kanske man kan tänka sig att det blir OggPCM eller FLAC som kommer använda. Billie Eilish och brorsan Finneas var inbjudna för att prata positivt om bättre ljudkvalitet.

En annan intressant nyhet tycker jag var den kommande lanseringen av Spotify Clips, något som nästan drunknade lite i nyhetsöversvämningen. Spotify Clips är en form av Instagram– eller TikTok-videos som kreatörer kommer kunna ladda upp på Spotify.

Funktionen är just nu i betatest, och innebär att artister kan lägga upp korta videos som ”stories”, som också går att lägga in i spellistor. Trenden under de senaste två, tre åren har ju varit att tjänster gått mot mobilapps-anpassade kortvideo-format, och det här tror jag kommer att kunna bli en dundersuccé för Spotify om det implementeras på rätt sätt. Tänk när Justin Bieber, Billie Eilish, Drake, Barack Obama börjar ladda upp clips till plattformen framöver.

Just det, Barack Obama och Bruce Springsteen har just lanserat en ny gemensam exklusiv podcast på Spotify, Renegades: Born in the USA, där de två första avsnitten släpptes under måndagen.

För podcastare var den stora nyheten annars att man introducerar Spotify Audience Network, som breddar möjligheten för annonsörer att presentera reklam till Spotifys användare. I SAN ingår Spotifys egna produktioner (Originals och Exclusives), podcasts som producerats genom Megaphone och Anchor samt all musik som lyssnas på via gratiskonton.

Här har man inget releasedatum, utan sade att man håller på att bygga upp funktionen som ska komplettera Ad Studio och Streaming Ad Insertion som lanserades under 2020. Betatestande pågår i USA. I princip skulle man kunna säga att Spotify lägger en ”YouTube-modell” ovanpå allt gratismaterial, vilket förhoppningsvis ska göra det möjligt för kreatörer att kunna tjäna mer pengar på sitt innehåll i takt med att fler annonsörer dras till plattformen.

Förutom ovanstående släppte man nyheter kring nytt innehåll, tillsammans med Warner Bros. och DC, AGBO, Ava DuVerney m fl, samt att man avslöjade en del nya intressanta siffror.

Varje dag laddas numera upp 60 000 låtar. Totalt finns det över 70 miljoner låtar på tjänsten. Man delade ut 5 miljarder dollar till musikens rättighetshavare under år 2020.

57 000 artister står för 90 procent av alla strömmar på tjänsten, vilket jämfört med år 2015 är en ökning med 400 procent.

7 500 artister genererar mer än 100 000 dollar i utbetalning per år, och 800 artister genererar mer än 1 miljon dollar per år i utbetalning, en ökning med 80 procent jämfört med för fyra år sedan. En stadig ökning alltså, även om det är en bit kvar tills dess att man når målet om att 1 miljon kreatörer ska kunna försörja sig genom Spotify.

Det som var mycket tydligt genom hela presentationen var att Spotify successivt håller på och bredda plattformen till att bli en streamingtjänst för allt som har med ljud att göra. Daniel Ek pratade om nya potentiella format som vi kanske inte har sett tidigare, där det ska bli spännande att se vad man kommer göra tillsammans med hela hjälte-universumet kring DC.

Spotify poängterade dock hela tiden att musiken är själva kärnan på tjänsten, och kommer alltid vara det. En klar signal till aktörer i musikbranschen som kanske känner sig lite oroliga för att Spotify breddar sig.

Spotify-aktien gick stadigt upp på USA-börsen under eventet, för att sedan falla tillbaka till ungefär samma nivå som innan. Ett gäng robotar och daytraders som gjorde sig en snabb hacka på några miljarder kronor under några timmar kan man tänka.

Sammanfattningsvis så tycker jag att de här nyheterna var riktigt spännande, både Clips och den nya annonseringsplattformen har intressant potential. Visst, kanske hade man önskat sig något kring den här bilprylen man jobbat med några år, eller någonting kring ljudböcker, eller någonting kring user-centric, men vem är jag att kräva. Ett tiotal nyheter på 100 minuter räcker gott en vanlig måndagkväll.

Hela sändningen går att se i efterhand här.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se