4 augusti 2020

NYLIN: DANIEL EK HAR RÄTT

Musikindustrins Lars Nylin om en diskussion som flammat upp efter att Spotifys VD Daniel Ek kommit med några råd…

Musikkollektivet, åtminstone den del som gör sig hörd, har aldrig älskat Spotify. Just nu är kollektivet extra enat i kritiken efter några franka uttalanden om de streamade sakernas tillstånd av VD Daniel Ek i en amerikansk tidning.

Sågningar, för att inte tala om rena idiotförklaringar av Ek haglar såväl här hemma som i de länder jag följer musikmedia i. En uppmärksammad krönika i tidningen Gaffa är rentav snäll jämfört med annat.

Den gamle REM-medlemmen Mike Mills sammanfattar musikcommunityns åsikt i en tweet till Ek lydande: ”Go fuck yourself!”.

Problemet är bara en sak.

Bortom den enorma respekten för att t ex artister, musiker och (mindre) bolag är frustrerade över ett trögt eget utfall i den nya ekonomin, bortom förståelsen för att det provocerar när en tech-miljardär kommer med råd om konst, bortom insikten att Spotify i hög grad bidragit till dagens situation, bortom uppenbara brister i tjänsten Spotify, bortom den historiska ”sanningen” att vi musikentreprenörer är ett nödvändigt ont – bortom allt detta, och mer, är det för denne tyckare ändå ganska glasklart:

Daniel Ek har ju rätt i det han säger.

Vill man vara med i fronten av streamingekonomin håller det inte att släppa musik vart tredje-fjärde år.

Vill man vara med måste man agera och reagera för och ihop med sina fans, Ek kallar det ”storytelling”, och hånas i t ex nämnda Gaffakrönikan.

Vill man vara med håller det inte att hoppas på att det ska bli som förr. Förr kommer aldrig tillbaka, och förr var inte heller rättvist.

Mitt påstående att Ek har rätt i syn analys handlar givetvis om hela streamingekonomin. Dit räknar jag inte bara t ex Spotify med konkurrenter – inklusive giganten YouTube -utan allt som pekar lyssnare mot streaming.

Tiden är snabbkonsumerande och klickblitzande på alla fält. Det är inte så mycket att göra åt. Det är mest att hoppas att tillräckligt många orkar fortsätta trots att musikkonsumtion för det stora flertalet aldrig blir den stora inkomstkällan. Den som förr i bästa fall fick kanske 50 000 kronor i royalty för 3 000 sålda CD får nog för evigt räkna med att det nu blir i bästa fall någon tusenlapp från streamingtjänsterna. Åtminstone så länge den nuvarande ekonomin gäller.

Vad tycker du om Eks uttalande? Hör gärna av dig.

*

Det är apropå de ständigt uppflammande debatterna om Spotify märkligt hur tyst det är kring YouTube. Där har vi den stora blåsaren i den nya ekonomin. Det som händer just nu mellan danska Koda och YouTube är illustrerande.

Varför är det så tyst? Kan det vara så simpelt att många av de som sågar Spotify är så privat roade av innehållet på YouTube att det inte känns lika läckert att såga? Snälla. Låt mig inte ha rätt i detta.

*

Det talas ständigt om att ingen säger ingen artist tjänar stora pengar på Spotify. Att detta påstående är uppåt väggarna fel inser man efter bara några minuters Googlande.

Men en annan bild av att allt fler ändå tjänar stora eller åtminstone rimliga pengar på Spotify är Eks fakta i ovannämnda intervju att det nu är 43 000 akter som får 90 % av Spotifys utbetalningar. ”The top tier” som Ek kallar det. För ett år sedan var det 30 000. Allt fler omfamnas av den nya ekonomin, att vissa aldrig blir en del av det förändrar inte denna realitet.

*

Jonas Gardells debattinlägg i Expressen där han krävde kulturminister Amanda Linds avgång skapade en blitz på sociala medier och även i traditionella. Jag håller inte med om allt, jag har personligen svårt att ens föreställa mig fullsatta salonger i överskådlig framtid. Men det var ett så kallat ord i rättan tid.

Förhoppningsvis leder samtalen mellan Lind och olika organisationer nu i veckan en bit mot lite mer av svar. Om beskedet så blir att ingen nystart kan ske förrän 2021, eller när vaccin finns, ger det ändå en grund att arbeta utifrån. Som det är nu är allt i livesammanhanget ett stort gungfly.

Läs debattinlägget här:

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-avga-vi-maste-fa-en-riktig-kulturminister/?fbclid=IwAR2d_SQSNcJ4ynY1-UHeobXfv8WjkKRC_al5VFyIndQCJDaU7YiFhoJgv_I

*

Missa inte TikTok-analysen av Daniel Johansson på annan plats. TikTok skakar just nu om förutsättningarna för musikkonsumtion mer än något annat. Det blir extremt intressant att se var tjänsten tar vägen när den på olika sätt nu utmanas.

*

Just som vi stänger veckans nyhetsbrev kommer en pressrelease om att det nu är officiellt att amazon.se rullas ut. Det ska bli ytterst intressant att se vilka direkta kopplingar det blir mellan svensk musikbransch och e-handelsgiganten från Seattle.

Lars Nylin