I ett test i USA låter nu Spotify musikbolag och andra aktörer sponsra popups i funktionen ”Brand New Music For You”, ”Nya releaser för dig” här hemma. MI:s Lars Nylin tittar på nyheten.
I funktionen Nya releaser för dig tipsas jag av Spotify när detta skrivs om bland annat Ivory 1 med Amason, Bruce Springsteens soundtrack till Western Stars och Spaceshop Earth med svenska Burningfields. Det är helt rimliga rekommendationer och tips givet vad jag i genomsnitt lyssnar på.
Möjligen blir det mer av sådant längre fram hos Spotify. I ett upplägg som nu testas i USA kan musikbolag och andra ersätta Spotify för att rekommendationer anpassade till just mig ska poppa upp som fullskärmsannonser.
Jag räknar inte med att just jag kommer att ha så mycket nytta – alternativt skada – av adderingen om den skulle passera betastadiet. Jag har svårt att se Warner eller Universal kommer att betala Spotify för att jag ska få popups om Neil Youngs Colorado eller Van Morrisons Three Chords And The Truth – två aktuella starka album som jag annars gärna hade överfallits om när jag öppnar Spotifyappen.
Nej, detta är nog mest något som kommer att påverka den som följer trendande marketingdriven musik och i synnerhet den som idogt följer topp 100.
Men jag gillar spontant idén. Tycker att den har en helt plausibel tvåvägsfördel. Eller t.o.m trevägs.
1) Som konsument missar jag inte en ny release musik med mina favoriter. Spotify skriver på sin blogg att man kommer att utgå från vad man som lyssnare streamar och följer. Vill man inte ha tjänsten går den för den Premium-användare som irriteras att stänga av. Det blir lite som om jag vid gamla tiders TV-reklam hade kunnat välja vilka plattor jag fick se reklam för – en nåd att stilla be om när det handlade om Hans Martin eller Smurfarna.
2) Den kan gynna skivbolagen som i dag ofta använder sociala medier relativt random. Det är svårt att arbeta på annat sätt när Facebooks och Instagrams algoritmer så påtagligt styr även sponsrade inlägg och definitivt i de egna flödena.
3) Det kan definitivt gynna Spotify som har som ett av huvudmålen att få bättre marginaler i relation till rättighetsägarna. Möjligen kan man t o m få musikbolagen att se det som att dessa nu investerar närmare musiken än när det pumpas in pengar i den otransparenta kolossen Facebook (eller Google). Det blir en pusselbit i den ”tvåsidiga marknadsplats” Spotify har sagt sig sträva mot.
Men än är det långt kvar. Jag har heller inte sett några direkta reaktioner från USA, mer än förtydliganden om att det s.a.s är frivilligt.
De som försökt sig på att kalla detta för payola är så pass snett ute att dom vad jag sett tystnat relativt snabbt inför påminnelsen om att Spotify är och förblir en ultrakommersiell distributör av musik. Som de senaste dagarna gått lite bättre på börsen. Kanske i någon mån understött av den redovisade förändringen i Brand New Music For You.
*
Apropå Facebook så har deras senaste satsning på musik, den med ”stickers” och dylikt som addering till ”Stories”, nu sjösatts i övriga Norden. Jag måste genast fråga Daniel Johansson varför inte Sverige fått ”Music On Facebook” nu när 30 länder har funktioner som hittills använts av bl a Mark Ronson och Ed Sheeran. Det skjuter nog över huvudet på en som inte ser storheten i ”Stories”/”Händelser” (vad var det för fel på Snapchat, liksom?). Men det är bara att inse att det finns ett sug och att det är en del av musikens senaste kliv i sociala medier. Minns någon längre när detta inslag i princip begränsade sig till att man såg vad Facebookvänner streamade på Spotify? Nej, tänkte väl det.
*
Nämnda Colorado med Neil Young och Crazy Horse innehåller några av de bästa låtarna han gjort sedan Ragged Glory i början av 90-talet. Men också en hel del som bara tröskar på. Neil hade mått bra av lite klassisk A&R.
*
Viktigt: I samband med byte av distribution av vårt nyhetsbrev nyligen uppstod problem. Åtskilliga prenumeranter har ofrivilligt fått sitt brev ”avanmält”. Om du känner att du saknat brevet, det hoppas jag givetvis du gör, är tipset att först kolla så att det inte hamnar i papperskorgen p g a ”okänd avsändare”. Det andra är att prenumerera på nytt. Obs det kommer vid prenumeration ett svarsmail från oss som måste bekräftas!
Maila mig annars på lars@musikindustrin.se. Sprid gärna ordet!
Lars Nylin