Sony/ATV vinner åter kampen om marknadsandelarna när Musikförläggarna räknat ihop förlagens andelar på Sverigetopplistan 2018. Universal Music Publishing är fortsatt tvåa medan Kobalt tar ett rejält kliv förbi Warner/Chappell och blir trea.
Med 31,45% av andelarna håller Sony/ATV ett stadigt avstånd till konkurrenterna. Bakom framgångarna ligger bland annat förstaplaceringen på årslistan med Aviciis Without You (Elevent AB/EMI Music Publishing, Sony/ATV Music Publishing 50%, Universal Music Publishing 33,33%, BMG Rights Management 16,67%) och Ed Sheerans Perfect Duet (Sony/ATV 95%, Warner/Chappell 5%).
Universal Music Publishing håller som tidigare år en andraplats, nu med ca 19%, medan Kobalt Music blir tredje största förlag med dryga 15%. Warner/Chappell har tappat andelar och hamnar nu på en fjärdeplats och ca 7% av marknaden.
Nytt för i år är att Musikförläggarna nu presenterar faktiska marknadsandelar baserat på försäljningsindex från Sverigetopplistan (Grammotex). Det betyder att placeringen på listan spelar in. Tidigare år har 1% av marknadsandelarna motsvarat en låt på topplistan oavsett placering.
Framöver kommer förlagens marknadsandelar att presenteras kvartalsvis istället för veckovis här på MI.
Christel Valsinger