DMG Education ingår nytt samarbete med Ifpi Sverige för att hjälpa musikbolag genom onlineutbildning, med fokus på att klargöra rättighetsfrågor och säkerställa kompetensen inom musikbranschen.
Det digitala utbildningsföretaget DMG Education har tagit fram kursen Label Rights på uppdrag av Ifpi Sverige, musikbolagens bransch- och rättighetsorganisation. Kursen startar till hösten och erbjuds till Ifpi Sveriges många medlemsbolag, som tillsammans representerar cirka 95 procent av den totala skivmarknaden i Sverige. Utbildningen kommer primärt fokusera på de grundläggande delarna inom upphovsrätt och rättigheter för musikbolag.
– I en bransch som har förändrats väldigt mycket de senaste åren är det förstås viktigt att branschen själv ansvarar för en hög kunskapsnivå om de rättigheter man arbetar med. Därför hade vi ett samtal med DMG Education, som har både erfarenhet från musikbranschen och kunskap om onlineutbildning, vilket ledde till detta partnerskap. Jag tror att konceptet kommer att kunna flyttas vidare till Norden inom en väldigt snar framtid, säger Ludvig Werner, VD på Ifpi Sverige.
Kursen hamnar även under en ny utbildningskategori på DMG Education, med namnet Music Industry Certificate. För första gången ska alltså anställda inom musikbranschen utbildas och certifieras genom en onlinebaserad utbildningsform, som är både flexibel och interaktiv. Det ska bland annat hjälpa de anställda med att balansera arbetstid och kompetensutveckling. Ledande aktörer och experter från musikbranschen har redan anslutit sig till kursen för att bidra med utbildande och aktuellt innehåll.
– Label Rights är ett första steg i att säkerställa relevant kunskap och kompetens hos musikbolagen. Nästa steg är att även bredda kursutbudet av Music Industry Certificate till andra delar av musikbranschen, så som live och förlag. Visionen är att 90% av de som jobbar i branschen ska vara certifierade inom 5 år, säger Andreas Andersson, VD på DMG Education och värd för Musikbranschpodden.
Niclas Gustafsson, Karin Welden, Pako Hamza och Andreas Andersson från DMG Education samt Ludvig Werner, VD på Ifpi Sverige.