Nicole O’Sullivan jobbar med några av Sveriges allra största artister på den internationella marknaden och kan allt om hur PR-strategier behöver anpassas för olika marknader. För MI:s läsare berättar hon om sin vardag.
Vad är ditt jobb?
– Project Manager; International Marketing. Jag är ansvarig för att utveckla och lansera globala marknasföringskampanjer för Universals artister, bl a Avicii, Tove Lo, Sandro Cavazza och Seinabo Sey.
Vad är det första du gör på jobbet på morgonen?
– Dagen börjar vanligtvis med att jag gör en del jobb hemifrån. Det handlar främst om samtal eller mail från Australien, Nya Zeeland och Japan. När jag kommer till jobbet tar jag en kaffe, har en catch-up med mitt team, kollar listor och ser över låtar som har lagts till på spellistor. Efter det handlar det om att klura ut vilka jag behöver kontakta under dagen.
Artistmerch på ditt kontor?
– Just nu är det mycket Avicii-merch, vi har posters på väggarna från alla projekt som vi jobbar på just nu. På mitt skrivbord har jag en bild på när jag, Tove och hennes team klättrade uppför Sidney Bridge när vi var där för en promoresa för Lady Wood. En Olsson-vinyl pryder också hyllan!
Var befinner du dig oftast när du jobbar?
– Antingen vid mitt skrivbord i Sverige, eller på hotellrum världen över i samband med olika promoresor.
Hur lyssnar du på musik på jobbet?
– Vanligtvis lyssnar jag på mixar på Soundcloud i mina hörlurar, annars på Spotify. När vi får en ny låt som vi ska jobba med är det högsta volym i högtalarna som gäller!
Vad lyssnar du helst på just nu?
– Jesper Ryom, The Blaze, Bicep. Och Avicii så klart!
När är jobbet som bäst?
– När jag får träffa människor från hela världen, och uppleva olika kulturer och platser tillsammans med dem. TV-program och fotograferingar brukar också vara roliga att jobba med! När Avicii slog sig på in på topp 20 på Spotifys globala lista över mest streamade låtar var annars en ögonblicksupplevelse som säkerligen kommer ta ett tag att smälta.
Och som sämst?
– Baksidan är jetlag, eller när du har jobbat väldigt hårt med något som sedan misslyckas på grund av saker utanför din egen kontroll.
Du jobbar ju med globala strategier för Universals nordiska artister. Skiljer sig marknaderna väldigt mycket åt i hur du behöver gå till väga?
– Verkligen! De är alla väldigt olika. USA är givetvis den mest inflytelserika marknaden, följt av UK, men de är också de svåraste att slå i. Och sen har vi länder som Japan som är extremt annorlunda, men också väldigt fascinerande att jobba med. Japanerna älskar japanska specialupplagor och de köper mer fysiska produkter, så du behöver fylla det behovet om du ska bli stor där. I Frankrike gör internationella artister ibland franska versioner av sina låtar så att de i en högre utsträckning kan spelas på radio där. USA och stora delar av Asien är också strikta när det kommer till ordval i låtar och i Mellanöstern och norra Afrika behöver vi ibland göra specialtillverkad artwork.
Vad/vilka jobbar du med i höst?
– Jag kommer att fortsätta att jobba mycket med Avicii. Vi är just nu nummer ett och nummer två på Spotify i Sverige (och två till på topp 10), men jag kommer fortsätta att jobba på att de ska nå ännu lika högt och högre i andra marknader också. Vi har flera riktigt spännande kampanjer uppradade för detta. Förutom det så kan jag lova att det kommer en drös intressanta releaser i höst!
Christel Valsinger
”På jobbet med…” är en artikelserie i MI där vi lyfter fram vardagen för spännande och kreativa medarbetare på musikbolag och förlag.
Fler avsnitt i serien:
Ariana Logacheva/Universal Berlin
Kristoffer Jansson/Warner Music
Jessica Brandt/Universal Music Publishing