Li Stanley gjorde sin senaste musikupptäckt på Instagram, har Bengt Palmers självbiografi på skrivbordet och försöker balansera nytänkande med majorbolagens villkor. Den här veckan hänger vi med Li på jobbet.
Vad är ditt jobb?
– Senior Music Supervisor. Kortfattat kan man säga att jag jobbar med musik till film och att jag har kreativt ansvar för alla projekt vi jobbar med på synkavdelningen. Sen ansvarar jag också för den kreativa kontakten med våra kunder, music supervisors och övriga Sony/ATV-kontor världen över.
Vad är det första du gör på jobbet på morgonen?
– Tar en kaffe i DUB-muggen från köket
Artistmerch som syns på ditt kontor/skrivbord?
– En tidig artikel om Noonie Bao, ett hemmagjort Sad Boys-merch och precis bredvid, boken Slumpens skördar av Bengt Palmers.
Hur letar du musik?
– Vi har ett internt system som fungerar ungefär som Spotify och där spenderar jag väldigt väldigt mycket tid. Men oftast när vi får in ett jobb så börjar jag oberoende av katalogen och där är google mitt starkaste vapen. Privat hittar jag musik genom vänner men min senaste bästa upptäckt var genom Instagram faktiskt!
Din senaste synk?
– Oh Oh, en ny låt med Shout Out Louds, för Com Hem (en kampanj vi gjorde tillsammans med M&C Saatchi se den här).
Vilken är den vanligaste frågan du får i mail?
– Hmm den var svår… Kanske inte vanligaste frågan men jag får väldigt ofta frågor om vad som är skillnaden mellan förlag och skivbolag. Eller vad ”per sida” eller MFN betyder. Och den största missuppfattningen sker med våra övriga kontor och är att jag skulle vara en man i 50-årsåldern som heter Stanley. Ofta till min absoluta fördel :/
Vad är den största utmaningen med ditt jobb?
– Att vara progressiv och nytänkande i en majorvärld är inte alltid superlätt. Jag tycker att vi på Sony/ATV är väldigt bra på det och jag upplever att vi ofta ligger i framkant här i Skandinavien, men ibland kan det vara svårt att hitta balansen där.
Vad lyssnar du på just nu?
– Never seen a girl like me med Shitkid. Besatt av henne
Christel Valsinger
Fotnot:
”MFN” innebär att priset på en låt styrs av det “högsta budet”, alltså om förlaget begär mer för sina rättigheter regleras också priset på rättigheterna till mastern efter detta. ”Per sida” betyder egentligen kr per rättighet (förlagsrättigheter/master-rättigheter)
Tidigare avsnitt i ”På jobbet med…”
Kristoffer Jansson/Video production manager, Warner Music
Arina Logacheva/A&R, Universal Music, Berlin