Universal Music, Sony Music, Warner Music och Riksmixningsverket är redan samarbetspartners. Men nu söker Popkollo fler som kan bidra till utbildningsprogrammet ”Vem kan bli producent?”.
Som MI tidigare rapporterat satsar riksorganisationen Popkollo just nu lite extra på att uppmärksamma producentrollen och bryta mansdominansen på området.
Ett steg är att införa ”Popkollo producent” bland sommarens Popkollon. Ett annat är programmet ”Vem kan bli producent?”, ett åtta månader långt producentprogram för tjejer och transpersoner över 18 år. Intresset var stort när anmälan öppnade i höstas och nyligen utexaminerades 14 nyblivna producenter från premiärupplagan.
Uppstarten av Vem kan bli producent finansierades med stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse. När nu projektet går in i sin andra fas hoppas Popkollo att musik-anknutna branschaktörer vill ta vid och vara med och bidra till projektets utveckling och fortlevnad. Redan nu finns Benny Anderssons studio Riksmixningsverket, Sony Music, Universal Music Sweden och Warner Music på listan över samarbetspartners och förhoppningen är att fler aktörer ska se vikten av att engagera sig i arbetet.
– För oss är det en självklarhet att aktivt bidra till det viktiga arbete som Popkollo gör och stötta den stora möjligheten dom skapar för unga talanger inom yrket, säger Per Sundin på Universal Music.
– Det har visat sig på ett brett spektrum att diskriminering inte på något sätt är lönsamt i någon bransch. Ska Sverige fortsätta vara ledande inom musik så är det dags att lägga i en ny växel, till exempel genom att se till att inga unga talanger sorteras bort för att dom råkar vara kvinnor. Kan jag på något sätt hjälpa till med det arbetet så gör jag det gärna säger Linn Fijal, studiochef på Riksmixningsverket.
Läs mer på www.vemkanbliproducent.com eller kontakta cindy.lee@popkollo.se
Christel Valsinger