”Klubbfestivalen” Dans Dakar med toppnamn som Skrillex och Basement Jaxx har i år flyttat till Riddarholmen. MI har frågat Karl Törnros hos festivalen var det blev så.
Ni har flyttat till Riddarholmen. Varför och hur blir upplägget där?
– På grund av renoveringen av universitetsbiblioteket som påverkade det tidigare området negativt och att vi växt ur platsen lite, ville vi tänka nytt. I samband med det kom denna idén upp som en möjlighet. Att köra en open air-klubb på en egen ö mitt i Stockholm var oss fullkomligt oemotståndligt att testa. Jag var själv där som yngre och såg Björk och Portishead på Riddarholmen 1998. Två decennier senare tar vi hit en annan värld av musik och en ny generation som skapar något helt annat. Vi har även låtit Herman Lindqvist göra en liten presentation på youtube som belyser platsens äldre historiska tyngd.
Ni är troligen landets mest jämställda festival – hur har ni lyckats med detta?
– Eftersom könsrepresentationen är värre i modern klubbmusik än flesta andra genrer, så kräver det medvetet arbete givetvis. Men vi har ett rotat genustänk i organisationen som genomsyrar vårt arbete. Festivalerna i Sverige är ofta oroliga att inte kunna sälja tillräckligt med biljetter och har extremt hög arbetsbelastning som försvårar allt sådant. Vi försöker tänka ur nya alternativa lösningar när vi bygger vår line up och har nu ett väldigt bra team för detta. Generellt vill vi ha lika bred representation på våra scener som vi har bland våra besökare.
Har Dans Dakar hittat sin form och plats nu?
– Det hoppas jag aldrig att Dans Dakar ska göra uppriktigt sagt! Festivalen är tänkt att präglas av ständig levande och nyskapande utveckling. Men platsen på Riddarholmen vill vi arbeta med och utveckla i ett längre perspektiv. Vi växte ur universitetsområdet och hoppas denna ska hålla längre för oss. Men förnyelse och nytänk ska alltid genomsyra Dans Dakar.
Vad ser du personligen mest fram emot av årets namn?
– Väldigt svårt att säga! Otroligt mycket unikt som kommer stå på scenerna. Die Antwoord första spelning i Stockholm kommer säkerligen bli närmast absurd att döma av vad vi sett och hört från tidigare spelningar… Sedan har vi ju Sverigepremiär för Skrillex Spaceship-produktion som är en helt vansinnig show och kul att få ta tillbaka Basement Jaxx sedan jag hade dom på operabalkongen till kungliga bröllopet. Men jag arrangerade dock en kaosig hemligt spelning med Carl Craig i Sthlm för många år sedan och hans set är alltid så vansinnigt grymma, så honom har jag en liten speciell kärlek till. Och jag har aldrig sett tINI live – och hon ska vara helt magisk!
Lars Nylin