Den här veckan arrangerades en exklusiv förhandslyssning på Agneta Fältskogs kommande album A på Universal Musics kontor i Stockholm. Musikindustrins redaktör Claes Olson på plats när producenterna Jörgen Elofsson och Peter Nordahl guidade en utvald samling nyfikna lyssnare genom det nya albumet som släpps först 13 maj.
I veckan släpptes singeln When You Really Loved Someone som första smakprov på A, det album som släpps globalt av Universal Music 13 maj. De tio nyskrivna låtarna är det första musikaliska livstecknet från Agneta Fältskog på nio år.
Albumet har gjorts i nära samarbete mellan låtskrivaren och producenten Jörgen Elofsson (som tidigare har skrivit och producerat bl.a Kelly Clarkson, Britney Spears, Celine Dion och Westlife) och dennes medproducent och arrangör Peter Nordahl, som tidigare har samarbetat med Elofsson på Björn Skifs album Break The Spell från 2011.
– Jag trodde aldrig att jag skulle sjunga igen, men när jag hörde de första tre låtarna kunde jag inte säga nej, har sångerskan förklarat skälet till att hon valde att göra comeback när producentparet presenterade de första låtarna för henne – av vilka två finns med på albumet.
Agneta Fältskog själv fanns inte på plats på förhandslyssningen, men Jörgen Elofsson och Peter Nordahl berättade på ett generöst öppet sätt om albumets tillkomst när de nya låtarna spelades upp på Universal Music-chefen Per Sundins kontor i Garnisonen på Östermalm i Stockholm.
Elofsson och Nordahl fick idén om att försöka kontakta Agneta för ett och halvt år sedan. I september 2011 träffade de henne första gången och i januari spelade man in det kommande albumets avslutningsspår I Keep Them On the Floor Beside My Bed, som Agneta själv har varit med och skrivit.
– Vi ville göra en platta som tog vid där hennes solokarriär slutade när ABBA slog igenom, och ta det ut i världen, förklarar Elofsson. En popskiva, med rötterna i hennes singer-songwriter-tradition. ”ABBA” får man på köpet, i och med hennes röst!
– Vi har inte velat göra Rhianna eller Katy Perry av henne, utan göra en platta för hennes fans.
– Vi har utgått från Agneta själv som artist, förklarar Nordahl. Och vi ville göra en platta där lösenordet är ”värdig”. Värdig Agneta som den sextiotvååriga kvinna hon är idag. Textmässigt ville vi ta upp allvarliga saker. Musikaliskt ville vi sedan göra produktionen lite old school. Skapa en ljudbild med både akustiska ljud och programmeringar.
– Men när vi började spela in så var det inte ens bestämt att verkligen skulle göra en hel platta. Men den första inspelningen blev lyckad och då bestämde vi oss för att fortsätta.
De tio låtarna skrevs under inspelningen, som pågick i flera månader i dels Jörgen Elofssons egen studio, dels i Atlantis Studio samt med Kungliga Filharmonikerna i Stockholms Konserthus.
– Vi gjorde i princip färdig varje låt för sig innan vi gick vidare, berättar Peter Nordahl.
– Och jag fick nästan hjärtattack varje gång jag skulle presentera en ny låt, skojar Elofsson.
Musikergruppen har bestått av gitarristen Mattias Torell, keyboardisten Max Lorentz, basisten Gunnar Nordén och trummisen Per Lindvall. Dessutom spelar Peter Nordahl själv lite piano. Peters fru Myrra Malmberg har både sångcoachat och körat lite, liksom sångerskan Janet Leon – och Jörgen Elofsson (”för att ha något att berätta för eftervärlden”, som han själv skojade efter uppspelningen).
Det nya albumet A är licenserat worldwide till Universal Music Group och kontrakterat av skivbolagets London-kontor.
– Tre dagar efter att de hade fått höra det för första gången så var det klart, berättar Elofsson. Det kanske spelade lite roll att jag låg etta på listorna med Kelly Clarkson just då, men de tycker verkligen att det ska bli fantastiskt kul.
Max Hole, ordförande och CEO på Universal Music Group International, har sagt att det hela är ett ”drömprojekt” för många på bolaget.
– Ni kan nog föreställa er hur spännande det kändes när vi fick veta att Agnetha var i studion igen. Vi ville få henne att välja Universal Music som partner och vi är så tacksamma för att hon gjorde det.
Sveriges Universal-chef Per Sundin lyfter fram det intressanta i att en av Sveriges stora låtskrivare internationellt nu fokuserat på en svensk artist.
– Det är en förhoppning att det här visar att vi inte bara har svenska låtskrivare på internationell nivå, utan även svenska artister. Det kanske kan öppna dörrarna för fler.
Det kommande albumet A inleds med The One Who Loves You Now. Efter Agnetas första sångfras “Everything I ever had, I let it slip away…” växer låten från den stillsamma inledningen på piano till en storslagen ballad med tydliga sjuttiotalsreferenser.
Därefter följer den nu aktuella singeln When You Really Loved Someone, en poplåt med ett modernare sound, kryddat med charmiga åttiotalssynthar. Perfume In The Breeze vilar på ett stadigt rockbeat, snyggt färgat av Max Lorentz orgel och en glatt visslad melodislinga som kommer in före sista refrängen.
Fjärde spåret I Was A Flower tillhör albumets absoluta höjdpunkter. På uppspelningen på Universal betonade Jörgen Elofsson vilken fantastisk sångtolkare han tycker att Agneta är.
– Hon lägger så otroligt mycket känsla i varje ord, konstaterade han.
I I Was A Flower kommer hennes sång verkligen fullt till sin rätt: ”I was a flower, now look what you have done. You made my colours fade, too close to the sun…”. Sången är en gripande, mollstämd pianoballad med kungliga stråkar. Den avslutande refrängen känns som något av de absolut största som överhuvudtaget har spelats in i Sverige.
I Should’ve Followed You Home är en duett med den f.d. Take That-medlemmen Gary Barlow. Jörgen Elofsson berättar att man hade flera namn på förslag som avvisades, innan man träffade rätt med Barlows namn. Låten skrevs tillsammans med honom i april.
– Vi ville absolut inte ha en traditionell ballad i långsamt tempo, utan någonting annorlunda.
Efter en stillsam inledning med växelsång mellan Barlow och Agneta Fältskog övergår låten efter första refrängen i ett av albumets mesta uptempo-spår. I Should’ve Followed You Home är tveklöst en potentiell englandshit, som säkerligen bör ha fått London-kontoret att jubla extra högt.
Past Forever är en ballad vars melodi faktiskt för tankarna till ABBA och i nästa låt Dance Your Pain Away ligger ett överraskande litet stick på åtta takter hämtade direkt från den svenska supergruppens ljudvärld. Den sistnämnda låten är skamlös åttiotalsdisco och för några minuter är Agneta tillbaka på nattklubben Alexandras dansgolv i Stockholm, sommaren 1978…
– När jag första gången spelade upp låten så började Agneta dansa bakom mig där jag satt, så då visste jag att jag låg rätt, berättar Elofsson.
Textraden ”time means nothing” inleder nästa låt Bubble, som kanske är albumets mest stämningsfulla ögonblick. Max Lorentz spelar skönt Gary Brooker-brusande orgel.
“Are you picking up my signals from the radio?”, undrar Agneta i poplåten Back On Your Radio, som frånsett sitt modernare sound snarast vilar på sextiotalets klassiska poptradition.
Avslutningspåret I Keep Them On the Floor Beside My Bed har Agneta Fältskog själv varit med och skrivit.
– Den är en av mina absoluta favoritlåtar, säger Elofsson. Och det passar bra att den ligger sist, för den summerar hela plattan på något sätt. Musiken är väldigt mycket sjuttiotal, som en hyllning till Agneta.
Det sista sångerskan sjunger på plattan är en textrad som hon själv har varit med och skrivit:
”Why is love so hard to understand?”
Fredag kväll medverkar Agneta Fältskog för första gången på snart tio år i TV, då hon gästar Skavlan i SVT1 kl. 21.00.
Claes Olson
Foto: Andy Earl