– Jämför vi med skivbranschen ligger vi över branschens siffror med 40 procent i maj, 50 procent i juni och rekordnoteringen nu i juli med 56 procent, berättar Ginzas VD Hasse Haraldsson.
– Vi har alltid trott och satsat på den fysiska produkten och gör det fortfarande. Med vår stora ökning bevisar vi att det går att sälja musik på CD och vinyl. Det är bara att vända sig till rätt målgrupp. Vi tror att de som är 40+ fortfarande vill ha fysiska produkter.
Enligt Hasse Haraldsson bestämde man sig tidigt på Ginza att inte satsa på den digitala marknaden.
– Vi insåg att konkurrensen ändå var alldeles för stor från jättar som iTunes, vilket vi också fick rätt i. Att det sedan skulle komma in streamingsajter på marknaden som exempelvis Spotify visste vi inte då, men det bevisar bara ännu mer att vi tog ett rätt beslut.
En annan anledning till att den fysiska försäljningen går bra är enligt Haraldsson att många av skivbolagen insett att förpackningar är viktiga och att man som kund får något av mervärde. Särskilt inom vissa specifika genrer.
– Hårdrock är ett sådant exempel. Många skivor släpps ofta i 3-4 olika varianter. Deluxe-variant med bonusspår, vinylskiva, vanlig CD och även ibland en variant i form av en box med både vinyl, CD, någon T-shirt samt även ibland en poster och en nedladdningskod, så att man kan ladda ner skivan lagligt för sin digitala spelare.
Ginza ser på framtiden med stor tillförsikt och tror att den fysiska skivan har en bra bit kvar att leva.
– Ser man till renodlad ungdomspop/idol-artister så är det självklart att försäljningen av fysiska produkter går ner och att kunder istället väljer att lyssna på dessa hits via streaming eller nedladdning, konstaterar Haraldsson. Men det är inte där vi lägger vårt stora fokus i vår försäljning.
– Det är också så att många ungdomar har upptäckt för dem ”nya” artister via exempelvis Spotify, och ser att dessa artisters klassiska album finns att köpa för exempelvis 49 kr på CD, och det är inte någon större investering.
Claes Olson