Ola Svensson är den sjungande fotbollsspelande skåningen som mer än någon annan visat att vinst inte är allt i Idol. Svensson kom år 2005 på åttonde plats, men har bredvid Agnes, Måns Zelmerlöw och Amanda Jensen sedan dess blivit den mest kommersiellt framgångsrike av finalisterna. Våren 2006 debuterade han med listtoppande singel och album, tidigare i år var han finalist i Melodifestivalen. När det nu är dags för album tre startar han sin egen bolagslåda, Olinho. MI ansåg att det var läge att fråga hur det kommer sig.
Varför startar du eget bolag?
— Jag kände ett växande behov av att ha full kontroll över alla delar i min karriär och att få göra det på mitt sätt. Nu slår jag absolut ur underläge och utan de resurser som jag har haft på Universal. Det är såklart oerhört nervöst men samtidigt känns det både inspirerande och befriande. Vad gäller distributionen så är det fortfarande Universal som kommer sköta den vilket känns väldigt bra. Universals Niklas Bäck, som gav mig mitt första skivkontrakt för snart fem år sedan, är min högra hand i allt som har med distributionen att göra.
Berätta om namnet på bolaget…
— Jag blev kallad Oliniho på bakgården när vi var små och lirade fotboll, därifrån kommer ordet. Idag symboliserar Oliniho ett "magic child" utan ramar, regler och gränser.
Vad blir det för utgivningar framöver, ska ni även ge ut andra artister – och vilken artist skulle du gett ut om du fick chansen?
— Första releasen för bolaget blir mitt tredje album Ola som släpptes i onsdags. Jag har startat Oliniho Records främst för min egen musik, men man ska aldrig säga aldrig…Vilken artist…Jay-Z!
Har du på avstånd sett några andra artister som du tycker verkar göra ett bra jobb med egna bolag?
— Den första jag tänker på är Robyn, och frågan är om hon kan göra fel!
Lars Nylin